/fotboll/osk/forum/1083.aspx/fotboll/osk/forum/1083.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Benny Böckling
2015-03-23 08:35
Örebro Darum müssen wir reden
2015-03-23 07:53
Lite lovord trots allt i huvudstadspressen.
Örebro Sörebro
2015-03-23 07:39
Ska se matchen i sin helhet idag igen. Ang publik så behöver det beslutas om någon slags parkeringshus/källare i anslutning till arenastaden dvs behrn arenor. Vid stora event drar sig många småbarnsfamiljer för att gå när de inte kan parkera bilen någonstans inom 100 meter från arenan.
Behövs fundera på detta.
Örebro Sparkabolleninimål
2015-03-23 07:03
Hoppas hoppas hoppas på tur med lotten... Det är iallafall skönt att vara ÖSKare!! :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Empes
2015-03-23 06:25
Jag har haft vintervila, men sett ÖSK:s 2 senaste matcher. Är imponerad av framför allt en sak - ÖSK:s defensiv, och då inkluderar jag fler spelare än backlinjen. Att hålla nollan mot MFF och Elfsborg är starkt. Och de gör det med plus i kanten. Visst har dessa lag skapat några halvchanser, men jag har känt mig ganska trygg. Har nästan upplevt att ÖSK "spelar av matchen" efter att man tagit ledningen. Det här väntade trycket från motståndarna har så gott som helt uteblivit.

Det här ser jag som ett tecken på styrka! Det lovar gott,

Individuell spelarkritik:

- Daije måste väl ha gjort sin bästa match hittills i ÖSK-tröjan. Jag skriver hittills, jag tror att han växa än mer. Förra året var jag inte helt trygg med honom i det defensiva positionsspelet. Men idag - han stängde helt sin kant, det var inte ens nära att någon skulle komma förbi. Och var även bra offensivt när utrymme gavs. Daije verkar ha tagit flera kliv i och med kantbytet och med mer rutin. Blir spännande att följa honom, Snabbast i Allsvenskan för övrigt? Han har ju att brås på som son till en före detta landslagssprinter:-).

- Nordin - fan vad glad jag är att han spelar i ÖSK. Mycket viktig, mycket skicklig. Och RÅP bra bredvid.

- Var tveksam till Eidur som Wikströms ersättare, Jag vill se honom ett par matcher till innan jag höjer honom till skyarna. Men av det jag sett så ser det ut som att jag kan släppa min tvekan. Och Moberg, ser också riktigt bra ut.

- Oskar och Rinne, kan inte bli så mycket bättre.

- Skönt att vi fått en vänsterfot i Logi som dessutom är värdefull offensivt. Vill se honom lite mer för att bedöma hans defensiv. Skönt med 2 offensiva ytterbackar!

- DG verkar ha tagit ett steg. Blir spännande att följa i år. Hoppas att han och Yasin kan bli lite mer av poängspelare. Det finns i dem båda.

- Idag tycker jag att Pode, Kalle och Yasin var de tre svagaste korten. Kalle tappar för lätt boll. Men det där kan vara en självförtreondefråga snarare än att han skulle vara för lätt/vek. Men Kalles mål var vackert och jag hoppas det kan få honom att snäppa upp. Och bli bättre i att hålla i och vårda bollen. Pode gör ett stort jobb men är relativt osynlig i övrigt, men han har ju varit lite småskadad på slutet, hoppas att han får vara hel nu och träna på. Han kommer. Det gör säkert även Yasin. Som också gör ett bra jobb och har fina intentioner framåt och en assist. Men han kan ju så mycket...

- Tycker sammantaget att förstaelvan ser bra ut. På minuskontot finns förstås den tunna truppen. Känns som att det normalt endast finns 2 spelare på bänken som håller för ett inhopp. Men det kan vi diskutera mer en annan gång.
Örebro Svartvitt forever
2015-03-23 06:20
Minatankar//
Jag håller med om att SVT-kommentatorerna har varit positiva, nästan väl positiva, när de beskrivit ÖSK:s spel i Svenska Cupen. Nästan som om de läst min krönika och bestämt sig för att motbevisa min kritik, he he.

Beträffande publiksiffran så vill jag inte riktigt hålla med om att den var så usel. Dels gick matchen på SVT-Play, dels var det så otrevligt väder det gärna kan vara för en fotbollsmatch.

Beträffande laget håller jag med den kommentator som sa att ÖSK:s fyrbackslinje håller ihop väldigt bra som enhet, bättre till och med än under succéhösten (då räknar vi Varberg som rent olycksfall i arbetet). Eidur går från klarhet till klarhet. Björnqvist likaså, och han och DG är väl de som man kan säga ha tagit störst kliv jämfört med ifjol. Från att ha blandat och gett är nu DG en hyperfarlig och snabb anfallare som sprudlar självförtroende. Och att Björnqvist litar så på sin snabbhet att han alltid vågar slå sin man hellre än att bara tjonga iväg. Och det känns även skönt att se att i Logis frånvaro gör Hagge sitt jobb, som vanligt.

Det känns även som om Kalle håller på att ta det där klivet från ständig talang till riktigt bra allsvensk spelare. Yasin imponerade på mig med sitt defensiva slit och vunna bollar och närkamper. Han har också stått för en rad läckra framspelningar under hösten, så även nu. Det är målen som saknas. Han har som Axén säger en nivå till att ge.

Sammantaget känns det som att det blir svårt för vilket lag som helst i årets Allsvenska att göra mål på ÖSK. Och ser vi bara till att få Crespo frisk ser jag inte topp tre som en omöjlighet.
Örebro Lekiller
2015-03-23 03:59
Glöm min fråga. Tv4play sänder tydligen upptaktsträffen med start klockan 10.
Örebro Lekiller
2015-03-23 03:53
Någon som om det går att följa upptaktsträffen på något sätt och lottningen?
Örebro Osvaldo
2015-03-23 00:11
Ellos spel idag påminde en del om varför det ibland låste sig för oss under Peo-tiden, possession utan att få till något på sista tredjedelen. Det här är inte någon kritik mot Peos gärning, det fanns en rad faktorer som gjorde att det sista saknades. Det är en del snack om parkerade bussar inne på Ellos forum, och visst vi låg relativt lågt denna match men pressen låg på innermittfält och inte på deras backar. Det gjorde att deras centerhalvor tvingades att rulla runt eller slå den långa bollen, spelare som är som bekvämast med att slå instick på mattan. I denna match handlar det om att välja att spela på ett sätt som inte är det sätt man helst vill spela. Och tvinga motståndaren att inte spela enligt sitt eget sätt. Den som tvingas anpassa sig hamnar i ett mentalt underläge och på så sätt för man matchen utan att hålla boll.
Örebro Asbjörn#10
2015-03-23 00:00
Kollade upp det här med intäktsfördelning för finallagen, om det i finalen likt tidigare i turneringen är så att laget som tilldelats hemmaplan erhåller samtliga intäkter från arrangemanget. Känns lite oklart i nuläget när man läser nedanstående föreskrifter under avsnittet "Ekonomi" i Svenska Cupens regelverk. Först står detta vilket borde göra det hela glasklart: 15.2 Arrangerande förening svarar för kostnader och behåller intäkter från hemmamatch. Just finalen har dock en egen paragraf under rubriken "ekonomi": 15.4 SvFF arrangerar finalmatch i Svenska Cupen, herrar och damer. De ekonomiska och organisatoriska förutsättningarna i samband med finalarrangemanget fastställs av SvFF:s TK i särskilda anvisningar. Hur ska man tolka detta om särskilda anvisningar kring finalarrangemangets ekonomiska förutsättningar?
Örebro pemo
2015-03-22 23:58
Jag tror inte publiksiffran har med marknadsföringen att göra. Det var svinkallt, den sändes på SVT 1 , ÖIK spelare avgörande match i morgon, Det är hopplöst att parkera i närheten av arenan. Där har ni betydligt fler komponenter till avsaknad av publik.
MEN JAG VAR DÄR!!!

Härligt att se Eidur så säker. Pode hade en otacksam uppgift, med mycket spring för att täcka ytor. Nordin går från klarhet till klarhet.
DB och DG kanon. Kalle sliter och sparkas omkull, men reser sig upp i alla fall.

Efter en sådan här match kan man inte klaga på någon. Även Hagge gjorde en stabil insats trots "ovan placering" .

Sen blir det naturligtvis en helt annan stämning den 17 maj på Behrn. Om finalen hamnar där. Då är jag helt övertygad om att örebroarna går man ur huse. Skulle tro på 10.000 om vädret tillåter.
Om vi sedan slår IFK i fösta hemmamatchen, så har vi europa som i en liten handske. ;)

Så, stort tack till ÖSK som gör min kommande arbetsvecka lite lättare.
Örebro rirobban
2015-03-22 23:56
Förresten påminn mig att inte läsa Lauls krönikor mera! Har egentligen aldrig gillat den mannen, och hans ÖSK-hat lyser igenom ordentligt. Enda bra han gjort var ju att han trodde stenhårt på Elfsborg i gårdagens "amatörkrönika". Bara där hade vi halva segern inne :) Nu går vi för att knäcka fler av hans tips, t.ex. hans tippande av oss i tabellen (11:e plats). Det ska den karln få äta upp!
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-03-22 23:45
Jag såg naturligtvis matchen på plats och ser den nu igen. Måste ändå säga att match-/TV-kommentatorerna är ganska eller t o m mycket positiva till ÖSK. Det har de varit även vid tidigare matcher.

De journalister man kan vara mycket kritiska till är de skrivande journalisterna i storstads- och rikstidningarna. De är nästan hopplöst fixerade vid storstadslagen och traditionella tyckanden. Man märker det både inför matcher och efter desamma då storstadslagen alltid förlorat p g a dålig insats och ÖSK mycket sällan får något riktigt erkännande för att man är ett bättre fotbollslag eller åtminstone spelat bättre fotboll.

Större under har skett än att ÖSK i år tar hem både cupen och Allsvenskan.
När vi vunnit cupen hoppas jag att det skapas resurser till att värva åter Sobralense till sommaren och ytterligare ett par spelare. Då vinner vi även AS!

Förutom den oerhörda glädjen det skulle ge alla ÖSK:are skulle tillfredsställelsen över att sätta de s k storstadsexperterna på plats vara något man skulle leva på länge. Jag skulle i så fall aldrig mer bli ödmjuk i hela mitt liv om jag nu någonsin varit det hehe
Örebro rirobban
2015-03-22 23:39
Hade nog varit 1800 till vid soligt och klart väder. Förstår att många avstod då det var väldigt ruggigt ute.
Örebro Bastard on Parade
2015-03-22 23:31
Klacken gjorde det bra, men publiksiffran var ett skämt. ÖSK måste helt klart jobba mer aktivt med marknadsföringen.

Jag är otroligt nöjd med spelarnas inställning idag. Det var återigen en bra genomförd match ur ett taktiskt perspektiv, även om vi skulle kunna hålla i bollen mer och bättre. Det är riktigt starkt att vinna mot MFF och Elfsborg med vår kanske viktigaste spelare skadad när truppen är så tunn. Kul att Kalle fick göra mål för han skapar många lägen. Det var fina insatser överlag, men extra kul att se hur stabila Dajje och Eidur är.

IFK blir tuffa i finalen. De har värvat klokare inför den här säsongen och har en trupp som otroligt välbalanserad för att vara IFK Göteborg. På hemmaplan tror jag att vi har en riktigt fin chans till seger. Blir det bortaplan så MÅSTE det bli det största bortaföljet i klubbens historia. Det skulle vara häftigt om vi kunde fylla ett tåg.
Örebro Asbjörn#10
2015-03-22 23:24
För oss som är lite konspirationslagda gällande fotbollsvärlden så går det att tolka att förbundet redan "lottat" cupfinalen att döma av SVT Texts spelschema för cupen...
Örebro Vinnartradition
2015-03-22 22:58
Saxakt från Robert Lauls krönika:

"På måndagens upptaktsträff i Upplands Väsby lottas var finalen spelas, jag har redan kritiserat varför SvFF redan efter två år överger Friends som fast finalarena.
Nu riskerar finalen i stället att spelas på konstgräs, och mot bakgrund av dagens publiksiffra på Behrn Arena – 1851 – kanske med ännu mindre publik än om den spelats på Friends.
Så låt oss hoppas på Gamla Ullevi som finalarena.
För fotbollens skull."

Hoppas att finalen spelas den 17/5 på ett fullsatt Bernabeu!
Eyravallen Örebro
2015-03-22 22:54
@either/or:

Publiken. Ja skyller på publiken. De är för dåligt.
Örebro Pedretti
2015-03-22 22:52
Här finns hela matchen från ÖSK's senaste final i svenska cupen.
1988 på Råsunda mot IFK Norrköping.
Örebro either/or
2015-03-22 22:30
Såg själv matchen framför TV:n då jag bor 50 mil från Örebro men måste ge en stor eloge till Kubanerna! Oj va de sjöng och stöttade! Var inte tyst många sekunder under de 93 minuterna matchen spelades!

Men stort underkänt till alla ÖSK-are i närområdet som inte gick på matchen. Visst det gick på TV och visst det var kallt och visst kanske svärmor skulle komma på besök osv, osv... Men 1800 åskådare är faktiskt pinsamt. Är det bara cupen som är totalt iskall? Har det marknadsförts dåligt i Örebro? Eller är det en försmak av det generella intresset för ÖSK i år i Örebro? Vore intressant att höra vad ni som bor i Örebro säger.
Örebro Vinnartradition
2015-03-22 22:24
Saxat från NA: "Ambitionen är fortfarande att ÖSK vill förstärka truppen med en anfallare innan den allsvenska premiären. –?Ja, vi jobbar vidare på det. Men det måste vara rätt kvalitet på den spelaren i annat fall avstår vi en affär, säger Magnus Sköldmark." Ni som inte har bidragit till insamlingen men som tänker att ni ska göra det, gör ni det innan fönstret stänger har vi möjlighet att ta in en spelare med rätt kvalitet!
Benny Böckling
2015-03-22 22:09
Snacka om viktig lottning imorgon alltså.
Enormt mycket större chans att vinna mot IFK hemma än vad det är borta.
Men samtidigt hade det varit roligt med en final i Göteborg om man tänker på inramningen jämfört med på Behrn.
Örebro Glad
2015-03-22 21:58
Oscar visar klass och gör med försvaret en kanoninsats, så skönt att se Kalle o DG måla,Grattis ÖSK
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Pedretti
2015-03-22 21:45
@T8:

Måste väl ha varit Engvall isåfall. Riktigt bra spelare det också!
Örebro Osvaldo
2015-03-22 21:01
[QUOTE=AIKforever94]Hoppas ni vinner cupen! Blir väl er första titel om ni vinner det? [/QUOTE] Vi har faktiskt vunnit hallsvenskan.
Örebro T8
2015-03-22 20:59
Strömlinjeformad: Exakt. Därför jag ville att han hade sålts. :) Men var det någon mer som öste in mål i IFK än Vibe? Hur många gjorde tvåan i interna?
AIK AIKforever94
2015-03-22 20:51
Hoppas ni vinner cupen!

Blir väl er första titel om ni vinner det?
AIK AIKforever94
2015-03-22 20:51
Hoppas ni vinner cupen!

Blir väl er första titel om ni vinner det?
IFK Göteborg Strömlinjeformad
2015-03-22 20:46
T8 / och vi Göteborgare kan säga samma sak om Kamara "utan" honom hade vi slagit er med 4-1 osv osv;) en frisk Kamara håller väldigt hög klass!Jag tror att det laget som får på "sitt "underlag i finalen vinner.. Så jämna anser jag att lagen är just nu... Men mycket kan hända fram tills den 17 maj!
Örebro T8
2015-03-22 20:27
Vibe var ju minst sagt tungan på vågen sist. Skit att han inte sålts.
Annons: