/fotboll/osk/forum/1082.aspx/fotboll/osk/forum/1082.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro pemo
2015-03-26 15:47
Hmmm...ja, inte har han väl rosat marknaden när han fått chansen precis. Spelade lite för mycket på säkerhet. Alibipassningar osv.
Fast å andra sidan så kom väl skadan lite olägligt
Svårt att värva från SE till allsvenskan. Hoppas de satsar på någon av de yngre i stället.
Benny Böckling
2015-03-26 15:45
Lämnar Mensah så blir vi ju vääääldigt tunna också på innermittfältet.
Örebro Ansiktet
2015-03-26 15:39
Då borde det vara snudd på klart med någon ny spelare på väg in.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Ansiktet
2015-03-26 15:38
Mensah på g tillbaka till Östersund.
Örebro Svartvitt forever
2015-03-26 15:05
Vid upptaktsträff igår för samarbetspartners sa Alexander Axén bland annat så här när frågan om publiksnitt behandlades: "Vid våra två sista hemmamatcher i höstas gjorde vi tio mål. Och ändå kom inte mer folk. Vi kunde ju varken komma upp eller ner."

Det tar jag som ännu ett argument för ett slutspel, vilket jag har talat för tidigare.

Sen sa han bland annat att han är för 18 lag och höst-vår, men han var medveten om att han var tämligen ensam om det.
Örebro Ansiktet
2015-03-26 14:36
Håller med dig Minatankar.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-03-26 14:17
@Lord Pode:

Hur kan du uttrycka dig så över huvud taget till någon som skriver här och dessutom lyfter en artikel där ÖSK tippas 4:a?

Jag är övertygad om att alla andra ÖSK:are här är tacksamma för Skånebajens inlägg. Vi övriga får be om ursäkt för det dåliga bemötandet.
Örebro Lord Pode
2015-03-26 12:12
@Skånebajen:
J*vla reklam. Dra åt h*lvete
Örebro Conjuration
2015-03-26 12:02
Tycker årets superetta ser ovanligt klen ut. Det saknar ett riktigt paradlag som Hammarby eller dylikt. En klubb som verkligen känns allsvensk. GAIS och Mjällby ligger väl närmast. Om jag får välja vilka två som går upp så hade jag valt Mjällby och Jönköping (eller Östersund).

Mjällby för jag har lite feels för klubben, varit på strandvallen och har nära band till Blekinge medan Jönköping eller Östersund känns som två städer som bör få pröva på allsvensk fotboll. Tyvärr för GAIS som är en klassisk klubb så känner jag att Göteborg inte är tillräckligt stort för så många klubbar det var häromåret: IFK, Häcken, Örgryte och GAIS.
Hammarby Skånebajen
2015-03-26 11:42
Tauer verkar gilla er!
Örebro Arna-Tovic
2015-03-26 10:44
@Sunnanlid (2013):

Tror utlåtandet från läkaren kom runt 5:e mars. Således borde vi kunna ha tillbaka honom om runt en månad. Förhoppningsvis tidigare än så!

Bifogar spelschema.
Örebro Sunnanlid (2013)
2015-03-26 09:34
Hur går det för Crespo? Känns som det var en månad sen det var 5-8 veckor.
Örebro Lekiller
2015-03-26 06:16
[QUOTE=ÖSK-Karl]Jomen hur du än räknar så har ÖHK ca 100.000 mer betalande åskådare på en säsong och då är det ändå lapp på luckan minst varannan match. Sponsorer och media drar sig dit det händer mest. Bara att hoppas på att ÖSK också lyckas komma bland de sex första, men i fotbollen är det viktigt att hamna med de tre första. Det lär´bli tufft [/QUOTE] Och fler matcher som sagt. Är fortfarande en hype för hockey i stan och att hallen är liten är inte bara en nackdel, blir per automatik ett sug efter de "få" biljetter som finns. ÖSK har ju andra saker att slåss mot också, som väder och vind t.ex. Tror även gamla södra läktaren drar ner publik och säsongsbiljetterna mer än man tror. Ingen vill ju nästan sitta där ju liksom. Tror nog hockey hypen kommer att sjunka lite och suget minska. Kraven kommer även öka vilket kommer göra det tuffare att fylla hallen varje omgång. Har ju hänt i större hockey städer än Örebro.
Örebro ÖSK-Karl
2015-03-26 01:13
@Örebro Center:

Jomen hur du än räknar så har ÖHK ca 100.000 mer betalande åskådare på en säsong och då är det ändå lapp på luckan minst varannan match.

Sponsorer och media drar sig dit det händer mest. Bara att hoppas på att ÖSK också lyckas komma bland de sex första, men i fotbollen är det viktigt att hamna med de tre första. Det lär´bli tufft
Örebro Kuba for president
2015-03-26 00:31
@minatankar (för sm-guld):

Håller definitivt med om det du skriver, att det borde, och är, denna inställning majoriteten inom Spelarinvest har.
Det är just därför jag försöker förstå varför det sällan kommer några investeringar (eller är det så att det görs i det tysta?).

För ett antal år sedan var det, om jag minns rätt, en skattetvist som lade allt på is, senaste tiden är det UEFA (eller FIFA?) som vill förhindra ägarformen.
Däremellan har det varit frågor kring ledning och organisation av Spelarinvest.
Eller är det så enkelt att spelare i fråga har varit dåligt scoutade/dåligt presenterade?
Hur sker kommunikationen? Sitter representanter med i fotbollsföreningen och tar kontinuerligt emot information?
Örebro Center
2015-03-25 23:47
@ÖSK-Karl:
Nu är väl beläggningsgrad en siffra relativ hur stor arenan är. ÖSK har ju minst lika mycket folk (oftast mer) än vad ÖHK har på sina matcher (i gengäld har ÖHK fler matcher). Då kan du kontra med att det skulle varit många fler om isladan vore större men det blir mest bara en akademisk fråga, och frågan är om snittet skulle vart större än ÖSK ändå även om isladan tog 8000 om man bortser från slutspelet. Sedan tycks ÖHK räkna sålda biljetter (Eftersom det alltid finns en hel del lediga platser på både stå och sitt trots att det är slutsålt) medan ÖSK däremot räknar hur ofta korset snurrat. Den förstnämnda metoden ger alltid en högre siffra än de faktiskt närvarande. Totalt sett har kanske fler människor sett hockey sista säsongen om man multiplicerar antalet matcher gånger publik (har inte räknat). Och en sådan jämförelse är väl bättre än att beräkna beläggningsgrad på en av SHL:s absolut minsta arenor. Dock finns det en signifikativ skillnad som jag noterade i fjol och att det är att hockeyfansen (Örebros) är bättre på att komma på matcherna i motgång än ÖSK:s
Örebro ÖSK-Karl
2015-03-25 23:12
@pemo:
Jadu pemo, nu är den sport som enligt dig aldrig skulle nå högsta nivån i Örebro vilar i dvala här i Örebro. Rekord 99% i hela Sverige i beläggning. Så nu riktar vi våra blickar mot ÖSK innan det drar igång igen . Ruggig otur att vi fick bortamatch mot Skattefusk. Men tänk vad fantastiskt det skulle vara om ÖSK äntligen efter ca 110 år fick vinna en titel!!! Frågan vi hade under gubbbaminton idag var varför ÖSK aldrig lyckats, mindre städer såsom Kalmar, Halmstad, Växjö (Öster) har ju vunnit guld. Vi kom fram till att förr, sent 60-tal och 70-tal när inte ens killarna var "proffs" så (jobbade) de inom kommunal verksamhet såsom t.ex Örebro Energi. Inte ens då vann vi trotts kanongäng med spelare som Thomas Nordahl, Leif Ericsson, S-G Larsson m.fl. Nu har Simon det inte lätt med att hitta nya sponsorer och årskort. Den tränare som var närmast är så klart Dala -94. Frågan är om det vilar en förbannelse över klubben ÖSK? Ja, nu får ni kasta er över mig som hungriga vargar igen, men jag vidhåller det jag skrev redan under Sixtens dagar 2010. ÖHK blir det första lag i Örebro som vinner ett SM-guld i en stor lagidrott. Då låg de bara i HA. Men jag blir glad om jag har fel, kanske är det bra att just ÖSK med råge fått konkurans i stan? Synd bara för ÖSK att de tappat så mycket sponsorpengar till ishockeyn och att de aldrig lär närma sig det svenska rekordet ÖHK denna säsong slog med 99% beläggning. Men jag hoppas ÖSK har lärt sig mycket av ÖHK vad gäller arrangemang. Även fast jag noterat att ÖSK:s publik tycker det är långt att gå från parkeringar! Tur för dessa att de slipper gå i snöstorm och -20 (utan gnäll). Kul om båda lagen kunde lyckas, men nu krävs det något extra, talade med några styrelsemedlemmar från ÖSK under en paus i ishockey, Det finns hopp, frågan är nu om pengarna finns? Heja Örebro/Närke!!!
2015-03-25 23:12
Namn: Kuba for president Sänt: 2015-03-25 22:14 // Jag är övertygad om att nästan alla har satsat pengar i Spelarinvest för att man vill att de ska användas. Nu har pengarna funnits där i ca 10 år och det mesta är oanvänt. Hade man velat ha en säker avkastning skulle man kunnat köpa räntor eller obligationer, hade man velat haft chans till lite högre avkastning hade man kunnat satsa på t ex aktier på börsen. Men som sagt, nästan alla är ju med för att stötta ÖSK och bryr sig inte mycket i avkastningen. Jag har inte heller några spelkunskaper men försökte ändå bedöma realistiska chanser.
Örebro Kuba for president
2015-03-25 22:14
@minatankar (för sm-guld):

Kul bedömning/spekulation, tycker det verkar vara rimliga procentsatser (även om jag måste erkänna att mina speltips-kunskaper är mycket begränsade).

Men det jag tycker saknas i beskrivningen, och det som gör det hela så svårt att väga in, är faktumet att lagens trupper kan skilja så stort mellan våren och hösten. (Allsvenskan mer påverkad än andra höst/vår-ligor?).

Det skulle eventuellt ha en mer eller mindre medveten påverkan på Spelarinvests benägenhet att investera i förstärkningar till truppen. Ifall garantierna för avkastningen blir lägre.

Det bör tilläggas att jag inte har någon insyn hur diskussionerna förs inom Spelarinvest och att mina ekonomikunskaper är t.o.m. Sämre än mina tipskunskaper.
Örebro Vinnartradition
2015-03-25 20:18
Ni som vill se ytterligare nyförvärv i ÖSK och som tänkt skänka pengar till insamlingen men som inte kommit till skott: skänk en slant innan det är för sent! Insamlingen avslutas den 31/3, samtidigt som fönstret stänger..
Örebro Pedretti
2015-03-25 19:48
@pemo:

Sköldmark är ju fortfarande i England och kollar runt så något borde ju presenteras inom kort.

Axén sa detta för några dagar sen till NA.
"- Vi letar efter någon som liknar "Crespo". Så vi är mycket på de brittiska öarna och kollar. Vi vill ha in en stor, stark och snabb anfallare, säger Alexander Axén."

Och detta sade Sköldmark till NA.
"Men någon fortsättning i ÖSK-tröjan ser det inte ut att bli. Även om inte Magnus Sköldmark rakt ut vill säga att Alabi är helt avskriven.
–?Vi har vänt och vridit på frågan. Han har åkt tillbaka till England även om jag vill betona att han gjorde det bra under veckan hos oss. Vi väljer att avvakta och samtidigt titta på andra alternativ, säger Magnus Sköldmark som faktiskt befinner sig i England när NA når honom.
–?Jag är här på halvt privat och halvt jobbmässigt besök. När jag ändå är här passar jag på att träffa en agentfirma, säger Sköldmark.
–?Ja, vi jobbar vidare på det. Men det måste vara rätt kvalitet på den spelaren i annat fall avstår vi en affär, säger Magnus Sköldmark."
Örebro pemo
2015-03-25 16:54
Jo, Pode gjorde kanske inte så mycket i söndags, men han sprang rätt och skar av ytor. Och det är också ett viktigt jobb. Sen vet jag inte hur han är skadefri. Spelade han i brist på någon annan? Eller?

Fast jag har ju svårt att tro , att hösten var en "dagslända". Kommer säkert vad tiden lider. Dock håller jag Kalle som farligare just nu. Visst missar han en del, men oj vad han jobbade de två senaste matcherna.

Örebro Ansiktet
2015-03-25 16:07
Jag litar inte heller helt på Kalle och Pode, vi är verkligen för tunna på anfallssidan. Hoppas en ny spelare presenteras inom kort!
Örebro Arna-Tovic
2015-03-25 15:57
@pemo:

Själv är jag inte övertygad om samarbetet mellan Pode och Holmberg. Skulle nog säga att det är Pode jag är orolig för. Kalle har sett bättre och bättre ut. Man får ett hårt jobb och några fina individuella insatser. Pode däremot har försvunnit ur matcherna.

Våra främsta offensiva vapen har hittills kommit från kanterna där det ser otroligt spännande ut! DG och Logi (En BRA vänsterfot) till vänster och Yasin och Dajje på andra kanten. Får lite 2010-vibbar. En högerback som slår igenom rätt sent, en vass vänsterfot samt en en ung högerytter från staden. Hittar dock ingen bra koppling mellan PORO-KARA! och DG. =/
Örebro pemo
2015-03-25 13:18
Såg att Olof Gutestam fanns ledig. Men han trodde väl mer på BP än ÖSK?
Fast Anelka skulle kanske dra mer publik. :)

Svårt det där med att ha högklassig back-up vid ev. skador. Med en väl fungerande U-trupp skulle det kanske gå bra, men nu tycker jag det verkar som om att dessa spelare mest tränar och bara spelar av U-matcherna.
Då tror jag det blir svårt att hålla en bred trupp.

Som jag ser det nu, Pode och Kalle funkade väl bra? När Crespo sedan blir frisk så får ju Axén ett ofrivilligt reservkapital. Mittfältare finn just nu Nordmark som "allt-i-allo" och håller bra standard. Snäppet sämre, så har vi Mensah ( har ännu inte fått allsvenskt flås ) Nkili, som helst inte skall vara i eget straffområde. I backlinjen har vi Hagge och Wiktorsson som fullgoda ersättare. I alla fall enstaka matcher.

Men om olyckan är framme och fyra av våra startspelare blir långtidsskadade, ja då blir det tufft. Men frågan är ju om ens AIK ( utan Bahoui , Goitom , ) klarar av fler skador?

Så, jag hoppas verkligen att det blommar ut några fler av de lovande junisarna så att de kan göra enstaka inhopp om det kniper, och visa att de duger.
Örebro Ansiktet
2015-03-25 11:41
Jag tycker inte Haddad är den spelare som vi söker. Visst, han är stor och stark men inge vidare i djupet.
Örebro DaSa
2015-03-25 10:45
Jag tycker att vi skall ta in Haddad på ett prestationsbaserat kontrakt.
Örebro Roswall
2015-03-25 09:41
@KalleTeodor:

Yes, plockar vi in Anelka borde läktarna fyllas! ;)
Örebro jpsvartvitt
2015-03-25 08:43
Benny: okej tack för svaret :)
2015-03-25 08:37
Låt mig bara spekulera i ÖSKs chanser att vinna SM under vissa förutsättningar:

Med dagens trupp som saknar 3-4 spelare för att man ska kunna hantera skador, avstängningar och formnedgångar bedömer jag chansen till ca 5 %.

Med en backup för Crespo, Nordin, en mittback av allra högsta klass och dessutom återrekrytering av Sobralense stiger chansen till kanske 15-20 %.

Med Crespos och Sobralenses effektivitet av absoluta toppklass skulle ÖSK vara allvarlig aspirant för SM-guldet med tillräcklig backup i övrigt enligt ovan.

Undrar om möjligheten till SM-guld ett enskilt år kommer ligga så mycket högre i framtiden även om klubben då skulle ha byggt upp sin ekonomi och organisation. Över tiden är naturligtvis ett konsekvent och ihärdigt arbete den bästa möjligheten för att vara en av toppklubbarna i Sverige.

Men om mitt resonemang ovan stämmer skulle ett stort kapitaltillskott från t ex Spelarinvest ge chans till stor utväxling. Synd att bolagets styrelse inte ser på saken på samma sätt.
Annons: