/fotboll/osk/forum/1048.aspx/fotboll/osk/forum/1048.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro pemo
2015-04-15 16:10
Någon som skall se U-21 i kväll och kan ge ett kort referat?
Örebro adde787
2015-04-15 15:32
Paulinho är klar för Häcken
Örebro Billy Rubin
2015-04-15 14:43
Nordin kom som 15-åring till ÖSK
Örebro ÖSK-Karl
2015-04-15 14:11
@minatankar (för sm-guld):

Jag har alltid trott att Nordin har Eskilstuna som moderklubb, stämmer inte det? Sedan misslyckades han väl som ungdomsproffs i tror jag Tyskland? Hur gammal var han när Örebro kom in i bilden?
Örebro Osvaldo
2015-04-15 13:43
@Örebro Center:

Det är väldigt många parametrar som ska stämma för att en ungdomsspelare ska ta klivet upp till allsvenskan. Jag kan hålla med om att det är tråkigt att ÖSK ungdom inte har fått fram så värst många startspelare de senare åren.

Jag har dock en känsla av att de mindre klubbarna i nejden till viss del har en viktig faktor för att förbereda yngre spelare att ta klivet upp. De kan nämligen erbjuda senior a-lagsfotboll i ett tidigare skede i karriären. Jag inbillar mig att en spelare har längre tid på sig att acklimatisera i division ett än i allsvenskan och får möjlighet att spela med och mot rutinerade, och cyniska, rävar. En spelare i en U21-serie möter spelare i sin egen ålder blandat med a-lagsspelare som kanske inte riktigt tänder till i dessa matcher.

Jag har lite för dålig koll på utveckling och psykologi i de sena tonåren för att komma med några säkra åsikter om när spelare ska in i ÖSK:s organisation. Men jag tror att erfarenhet av seniort seriespel är nyttigt. Det kan vara en anledning till att Mo, Rinne och Dajje relativt snabbt kunde prestera på allsvensk nivå.
Örebro minatankar (för sm-guld)
2015-04-15 13:26
Någonstans har jag läst att Brommapojkarna ska ha Europas största ungdomsverksamhet. Vet inte hur många elitspelare de får fram varje år.
Örebro Center
2015-04-15 12:59
Jag har aldrig heller avsett att man måste gå från knatte till hela vägen. För mig handlar det om att ÖSKU17-ÖSKU21 skall vara en "ungdomsakademi" med inriktnig att fostra elitspelare och utveckla talanger. Ja egentligen vill jag att det skall vara klart uttalad från det år spelarna fyller 15 (vilket det kanske också är) Om spelaren är värvad in till akademin och sedan vidareförädlad tycker jag inte spelar någon roll. Mitt syfte var att beskriva att denna "akademi" inte får fram spelare till A-laget eller inte har fått det på många år. Så jag tycker man skall skilja på äpplen och päron i denna diskussion. Jag har för min del aldrig avsett att man skall vara "ur-ösk:are". Utan hur kan man se till att denna akademi får fram spelare. För min del kan man värva in unga spelare från hela världen in i denna process, om så är fallet, även om fokus skall vara i närområdet i första hand men även angränsande områden. Det är irrelevant om man är född i Örebro. Jag vet inte hur det har med att göra hur man ser allt i svart eller vitt (och därmed sopa frågan under mattan). Det är väl en jätteviktig fråga för organisationen.
Örebro Osvaldo
2015-04-15 11:51
@Telle:
Lampard var väl innan han gick till city ett bra exempel på hur en inköpt spelare kan bli klubbikon. Det svåra med talangutveckling från yngre ålder är att det kräver en kostsam bredd; det är mer regel än undantag att spelare som tar sig hela vägen inte varit de bästa i sin åldersgrupp under knatteåren. Att driva en bred ungdomsverksamhet kräver stora resurser, till största delen frivilligt och obetalt arbete. Kan tänka mig att det är enklare för dessa eldsjälar att verka i mindre klubbar; korta beslutsvägar, inflytande och en klapp på axeln när någon egen spelare gör allsvensk debut i den lite större klubben. Det finns en risk att kraven från ÖSK blir högre och då tappar eldsjälarna lätt gnistan. Det är otroligt viktigt för ÖSK att hålla sig på god fot med närliggande klubbar och inte som tidigare bete sig som en elefant i en glasbutik. Om ledarna i övriga klubbar gillar ÖSK kommer även ungdomsspelarna göra det. I de stora europeiska länderna kan fotbollsspelare som inte blir stjärnor tjäna sitt uppehälle på lägre nivå och det finns betydligt bättre möjligheter till inkomster på att utveckla spelare, även om de inte håller för spel i högsta divisionen.
Örebro Telle
2015-04-15 11:17
@Osvaldo:
Förmodligen inte många. Och med risk för att jag börjar bli lillgammal så får jag dessutom känslan av att det är en utdöende art snart, tyvärr. Det görs inte spelare som Gerrard och Paolo Maldini längre. Spelare som Totti, Raul, och andra från samma generation förknippas ju också intensivt med "sina" klubbar men man har ju ingen koll på exakt när de började egentligen. Totti är i varje fall född i Rom, tror jag, men om han spelade i någon annan klubb före Roma vet jag inte. Messi var väl 13 när han kom till Barcelona? Det är också rätt imponerande. Lampard, som väl måste ha spelat i Chelsea åtminstone sen världskriget, har däremot spelat i flera klubbar innan det, har jag för mig. Vart gick han nu senast? Var det City? Det är hur som helst ingen slump att det är den typen av spelare som blir ikoner för supportrarna. Det känns skönt när man ser spelare som verkar hålla sin klubb lika högt som vi fans gör.
Örebro Osvaldo
2015-04-15 10:53

Vissa kanske har tagit "vi är svartvitt" lite väl bokstavligt.
Örebro Telle
2015-04-15 10:53
Väldigt intressant. För egen del ser jag inga som helst problem med att våra talanger fostras i andra klubbar och ansluter till ÖSKs ungdomsverksamhet relativt sent. Klubbar som Karlslund, Rynninge och inte minst Forward har förmodligen ändå bättre förutsättningar som traditionella "kvartersklubbar" att lyckas med det, då det så att säga ligger i deras affärsidé redan från början att de är beroende av att få fram spelare som kan förädlas vidare. Det finns liksom inget självändamål med att spelarna ska ha spelat ett visst antal år i ÖSKs egna ungdomslag först. (Bortsett från att det kan finnas en vinst i att klubben tar ett socialt ansvar att fostra regionens ungdomar i en frisk, sportslig och 1930:tals-sund anda, förstås, men det är en helt annan diskussion. En annan poäng är också att man tidigare kan slussa in spelarna i a-lagets sätt att spela fotboll om ungdomslaget har samma och upplägg och spelidé, men det verkar ju inte ha hjälpt hittills...) Det viktiga vad gäller talangverksamheten måste ju vara slutresultatet, dvs att vi får fram tillräckligt många unga spelare som är bra nog att ta plats i ÖSKs startelva. Där har klubben inte lyckats tillräckligt bra. Jag gillar tanken att ÖSK ska vara det självklara valet för ALLA regionens talanger när de vill ha en språngbräda ut i det professionella fotbollslivet. Det är självklart inte helt realistiskt, men ändå något att sträva efter, så man kan begränsa antalet Hamad, Durmaz och Kiese Thelinar till ett minimum (eller snarare se till att de kan få samma utveckling i ÖSK i stället.) Men ska man hårdra det lite, så handlar det väl i slutändan om vilket som är det billigaste sättet för klubben att få in spelare i truppen: Utvecklar man sina egna talanger kan man i regel hålla lägre löner då spelarna kommer in med lägre ingångslön, man slipper eventuella utvecklingsbidrag, transfersummor, sign on bonusar, agent fees etc, men man har i gengäld en ungdomsverksamhet som kostar. (Och som skapar en hel del gnäll från oss supportrar... :) Tar man in spelare utifrån råder förstås det motsatta (men gnället slipper man inte ifrån, lex Brunet Hay Pino... :) Sen har ju ÖSK heller ingen tradition av att värva kontraktbundna spelare, så man kan ju fundera på hur stor den ekonomiska skillnaden blir i praktiken, särskilt som att ÖSK hittills har missat den stora vinsten med egen talangutveckling då de just inte lyckats sälja några talanger. Sen finns det naturligtvis även andra mervärden i att det finns en lokal förankring i klubben. Spelare från regionen känner förhoppningsvis mer för ÖSK, till exempel, och borde även vara beredda att kämpa hårdare i motgång än exempelvis spelare som Grahn, Rama och Bamberg gjorde anno 2012. Och som örebroare blir jag lite extra stolt när Nordin slår in en frispark jämfört med om någon som är värvad utifrån skulle göra samma sak. Men tiden när "folk i allmänhet" gick ner på Vallen för att se grannens grabb spela boll är nog förbi för länge sen i en stad av Örebros storlek. - I fjol hade vi mindre publik än för några år sedan, trots våra lokala spelare. Och Örebro Hockey drar fullsatta läktare match efter match trots att det i princip bara är Henrik Löwdahl och korvförsäljarna kvar som har någon som helst Örebro-koppling över huvud taget. Numera vill nog de flesta helt enkelt se underhållande fotboll i en stämningsfull miljö och ett lag med ÖSK-tröjan som vinner, oavsett vilka namn det står på ryggen. Edit: Vill dock lägga till att det däremot är extremt viktigt med kulturbärare i laget som har spelat i klubben länge, även om de kanske inte nödvändigtvis behöver ha startat i ungdomslaget. Typ spelare av Kihlberg, Wikström, Nordback eller Hagge-karaktär. För att fortsätta jämförelsen med Örebro Hockey hade de förmodligen vunnit kvartsfinalserien mot Växjö om de hade haft Emil Kåberg (men kanske ett par år yngre och snabbare...) kvar i laget.
Örebro Osvaldo
2015-04-15 10:50

Vet inte hur det ser ut i just de klubbarna. Har någonstans hört att om Brommapojkarna har målet att få upp en spelare per år till a-lagsnivå (allsvenskan och superettan). Detta med en enorm ungdomsverksamhet i ett stort upptagningsområde. Om ÖSK-familjen skulle lyckas med det skulle det på sikt, på pappret, vara möjligt att ha en startelva med spelare som spelat i klubben sen knattenivå. Kan dock inte se att det skulle vara en realistisk väg att gå. Jag är rätt glad över det stora antal spelare från närområdet som finns i dagsläget. Med närområdet räknar jag även angränsande landskap då Närke verkligen inte är stort.

Hur många av de stora klubbikonerna runt om i världen har gått hela vägen från knattenivå i egna klubben?
Örebro frrreddo
2015-04-15 09:17
Hur blir det med svartvitt redaktionen? Något nytt?
Postat via SvenskaFans-appen
2015-04-15 08:55
@Örebro Center:

ÖSK Fotboll har som bekant ingen verksamhet för spelare i yngre åldrar utan den bedrivs av ÖSK Ungdom. Även ÖSK Söder har fotbollsverksamhet.

Nordin spelade i ÖSK i yngre år. Därefter i RIK för att sedan komma tillbaka till ÖSK. Hagge kom från Ekers IF till ÖSK och Kalle från RIK via Karlslund.

Det är otvivelaktigt så att många yngre spelare från närområdet fått chansen i ÖSK. I dagens A-trupp finns t ex Oscar, Hagge, Dajje, Nordin, Kalle, Rinne, Ring, Yasin och Lipovac. Kanske kan även Westerlund och DG räknas hit. I så fall pratar vi om minst 11 spelare.

Frågan handlar snarare om i det fall det är realistiskt att en större andel av dessa spelare redan från unga år bör komma från ÖSK-familjen. Det är därför jag undrar om lag som t ex IF Elfsborg, Halmstad BK och IFK Göteborg från unga år tar fram sina talanger själva eller om de, liksom i ÖSK, i stor utsträckning rekryteras från närområdet.
Örebro Center
2015-04-15 08:39
@Osvaldo:
Ja, jag känner till någon på 90 talet också som släpptes fram. Nordin kom från ÖSK-U menar du? Jag trodde hann värvades från Rynninge i 23-24 års åldern?Du talar om spelare som det är länge sedan de kom fram. Nämn en spelare som etablerat sig via ÖSK-U från 2007? Jag känner bara till en och det är Astvald (sen vet jag inte om han kom från ÖSK söder egentligen men skitsamma). En Astvald som sedan fick gå med tiden. Jag vet inte riktig svängarna med Kalle hur han kom fram. Men det är alldeles för dåligt. Sitt nöjd du. Jag är det inte. Åtta år utan en spelare som etablerat sig ordentligt.
2015-04-15 06:42
@Osvaldo:

Delar uppfattningen att många spelar får orättfärdig kritik och att det är oerhört mycket svartvitt i beskrivningen, sällan en grå skala som verkligheten egentligen innebär.

Faktum är också att ÖSK hör till de lag i AS som har flest spelare från närområdet i sitt lag.

Vad jag inte känner till och undrar över är om lag som t ex IF Elfsborg, Halmstad BK och IFK Göteborg hämtar sina unga talanger från närområdet eller om de i huvudsak fostras inom den egna föreningen från unga år. Någon som vet?
Örebro Osvaldo
2015-04-15 01:19
Börjar krokna lite på det ständiga tjatet i detta forum om att talanger inte får chansen. I synnerhet då Kalle, Hagge och Nordin, tre spelare från egna leden, får hinkvis med skit över sig.
Örebro Lord Pode
2015-04-15 00:25
@ÖSK-Karl:

Ja Bassombeng var ju riktigt bra ett tag. Astvald tog ju sedan hans plats, oförståeligt enligt mig,
Örebro ÖSK-Karl
2015-04-14 23:22
På tal om att tappa talanger, tänk vilken fart och glädje Alex fick förra gången på både Bassombeng och den oförglömliga Berra. Undrar var de håller hus numera? Hoppas bara de har ett drägligt liv. När Alex lämnade försvann ju tyvärr Berra, Bassombeng tog han väl med sig till Gais?

Jag tror fortfarande att Berra med rätt träning och språkhjälp kunnat bli en mycket duktig mittback i Europa.
Örebro ÖSK-Karl
2015-04-14 22:27
@widemarsh:

Skitsamma oavsett vart han hade gått som 17-18 åring. Personligen visar det mig hur illa ÖSK tog emot talanger och jag hoppas det har blivit bättre, men jag tvivlar.. Fast jag är väldigt glad att Alex kom ihåg Björnqvist. Men att han tappade 3-4 år är ju fakta.
Örebro widemarsh
2015-04-14 22:15
ÖSK-Karl// Omöjligt att spekulera i var Björnqvist hade varit idag om han gått till ÅFF. Tänk på att han hade konkurrerat med Tinnerholm om högerbacksplatsen, Allsvenskans kanske bäste högerback.
Örebro ÖSK-Karl
2015-04-14 21:54
@Billy Rubin:
Mycket enkelt att förklara, Gäller även för Lord Pode. Förra säsongen "tvingades" Björnqvist spela vänsterback, han gjorde det skapligt fast han är en klockren högerback. Billy: Om du har en chef (Sixten) som uppmuntrar dig att göra så och så samt berömma dig när du gör något bra blir man så klart bättre av. I ÖSK fick han inte ens chansen att visa upp sig för Sixten. Om han gått till ÅFF är jag så gott som säker på att han varit ordinarie första året (sluppit spela i Forward). Han hade kommit till en klubb som måste och tar hand om sina talanger. Det självförtroende han visar nu via Alex hade han gjort redan för 3-4 år sedan. Efter det tar en ung talang ett visst i procent mått mätt ett antal steg varje år. Till slut har talangen tagit så många så landslaget börjar flukta om inte proffsklubbar redan varit där. Är bara så skönt att se Björnqvist som väntat lyckats, men tycker synd om honom som spelare och en trevlig person tappat tre år i sin utveckling.
Örebro ÖSK-Karl
2015-04-14 21:37

Bara en fråga eftersom jag läser här rätt sällan. Vem är Alik? Eller är det ett skrivfel och du menar Alex? Har sett det några ggr nu.

Nu när det blåser motvind hoppas jag verkligen Alex kan stå emot, om jag inte minns fel slutade han i Gais där det alltid blåser (Göteborg)?. Eller var det då han tog Benny Lennarsson till hjälp? Tyvärr är väl Benny för gammal att plocka in nu. Ni som tycker jag ropar efter Vargen för tidigt, har ni studerat ÖSK:s spel i AS eller snarare brist på spel.

Om vi hade en "frisk" målgörare skulle jag just nu föreslå grisspel och långa bollar på Crespo, men nu är det upp till bevis för Alex.
Örebro Lord Pode
2015-04-14 21:29
Jag kritiserade Björnkvist väldigt mycket förra året. Såg verkligen ingen talang i honom, utan bara som en medioker spelare som endast spelade pga att vi inte hade någon annan. Det verkar visa sig att jag hade fel. Han har verkligen utvecklats offensivt(där jag tyckte han var totalt värdelös), men framförallt defensivt. Skulle önska att han inte bara springer åt ett håll hela tiden när han har bollen offensivt.
Örebro Billy Rubin
2015-04-14 21:28
Förstår inte riktigt logiken i att Björnqvist skulle ha varit "landslagsmässig" om han hade gått till ÅFF
Örebro Center
2015-04-14 20:35
@AnteT:
Nej det är sant. Jag har inte haft koll på Färjestads junirohockey sista åren. Hur som helst vet jag att de lade ned J20 en gång tidigare vilket väckte förvåning i hockey-sverige. Istället (om jag minns rätt) planterade de ut spelare i andra lag för tillväxt. Men det kvittar egentligen om du hänger upp det på det. Det var bara en form av metafor. Det finns ingen poäng med att J20 lönar sig för Färjestad eller någon annan klubb i Sverige heller eftersom ÖSK inte får avkastning på sitt. (Enligt en arbetskamrat från Värmland är väldig många av Färjestads yngre underlag värvat ändå från andra håll. Han är själv f.d hockeyspelare liksom hans bröder. Han sträcker sig tom så långt att han påstår att Karlstad inte får fram ett skit. Allt kommer från Grums och andra orter. Men visst, jag har inga problem med att ÖSK värvar yngre och förädlar dem i ungdomslagen) Poängen var att varför ha äldre ungdomslag i sina led med alla kostnader och aktiviteter det innebär om man aldrig får avkastning utan då kanske man borde fundera på andra lösningar. Som Färjestad en gång gjorde som ett exempel. Låt ÖSK-ungdom återuppta sin A-lagsverksamhet igen är en annan väg. Eller låt några utomstående experter analysera orsak-verkan.
Örebro ÖSK-Karl
2015-04-14 20:31
Minatankar//

"När det gäller Dajje vet jag att Alik var förvånad över att Sixten inte var intresserad av honom. När Alik kom åter till ÖSK medverkade han därför till att Dajje knöts till laget igen.. Själv tipsade jag ÖSK om Dajje för många år sedan när han spelade i Sköllersta. De hade då redan koll på honom."

De som varit med här länge minns säkert att jag var oxtokig på att inte ÖSK värvade Björnqvist. Det handlade om veckor annars hade han hamnat i ÅFF. De har nämligen en (scout) och gammal storspelare som bor just i Sköllersta.

Vad värre är att Sixten aldrig, aldrig gav honom den minsta chans i ÖSK. Björnqvist tappade flera år av sin karriär på grund av det. Han var t.o.m tvungen att ta ett varv i Forward för att visa sin klass. Om han gått till ÅFF direkt är min gissning att han varit landslagsmässig nu och med stor sannolikhet utlandsproffs. Så kan talanger som exempel förstöras.
Örebro AnteT
2015-04-14 20:13
@Örebro Center:
Antar att du pratar om att Färjestad la ner sitt J20 lag i början av 2000-talet?? Istället valde man att satsa på j18 laget och samarbete med Skåre BK och Bofors. Du verkar dock inte ha full koll, eftersom de 2010 valde att starta upp j20-laget på nytt. Så det verkar ju inte ha gått som de ville. Tror de fick okey resultat de första året/åren men sedan kom det knappt upp en enda junior på flera år. De senaste åren har många kommit upp och i år har fler junior kommit upp och etablerat sig i FBK och i slutet av säsong va faktiskt en kedja med spelar endast födda 97 den bästa i några matcher. Så det verkar ju betalt av sig med j20 lag.
Örebro Borsta löken
2015-04-14 19:38
@Bastard on Parade:

Riktigt bra skrivet Bastard on Parade (som alltid av dig). Gillar speciellt din avslutande mening.
2015-04-14 19:27
@Örebro Center:

Jag skulle vilja veta om det finns forskning som visar vad som gör att vissa lag har lättare att få fram s k talanger. Utan den kunskapen gissar jag att det i stor utsträckning handlar om två saker: 1) Ledarfråga 2) En långsiktig, konsekvent och proffsig satsning.

När det gäller Dajje vet jag att Alik var förvånad över att Sixten inte var intresserad av honom. När Alik kom åter till ÖSK medverkade han därför till att Dajje knöts till laget igen.. Själv tipsade jag ÖSK om Dajje för många år sedan när han spelade i Sköllersta. De hade då redan koll på honom.

Annons: