/fotboll/osk/forum/1043.aspx/fotboll/osk/forum/1043.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Telle
2015-04-17 14:47
Haha, varför just Östersund...? :)

Visserligen snuvade de Forward väldigt snöpligt på den sista platsen till superettan i kvalet 2012, men annars gillade jag det jag såg av dem när vi mötte dem 2013. De spelade offensiv och rolig fotboll, och hade dessutom en ganska oortodox uppställning, har jag för mig.

Men jag ska villigt erkänna att jag inte har sett några matcher med dem sen dess, och har egentligen inte hört något om dem i år, annat än i samband med att Mensah-affären (och indirekt även vår mittbacksvärvning) gick i stöpet.
Örebro Brodd
2015-04-17 14:30
@Svartvitt forever:

Som född Jämtlänning, tycker jag din sista mening är hetspropaganda och inte något annat!!
Örebro pemo
2015-04-17 13:35
Frågan är väl vad man skall ha ett forum till. För min del handlar det mycket om att läsa lite inför, vad folk tror eller vad något sett. Då jag själv inte bor i Örebro, uppskattar jag alltid när det dyker upp någon nyhet här, eller att någon sett något på en träning.

Att vi sedan har olika åsikter om spelare är väl en förutsättning för ett forum. Det är ju inte så att alla ser fotboll på samma vis och då bör man också kunna ventilera sina tankar. I bland kan ju ett svar uppfattas som ett påhopp av mottagaren. Det är ju ganska svårt att utläsa tonfall och ironi i tryck.

Jag tycker att Kalle inte är sämre än någon annan. Men det är ju hur jag ser på fotboll. Om någon annan anser att alla fotbollspelare skall vara minst 185 och väga 85kg, så är det ju en åsikt. Och inte en sanning.

Men överdrivet tjat om " vad var det jag sa " eller bara dissa när det går dåligt ger inte mig något i alla fall. Då scrollar jag ganska snabbt. Däremot att kritisera spelarna i närmast spelande match tycker jag är helt ok.

Skall man sedan kalla Nkili för klapprutten eller bara att han hade en dålig dag, det är ju en nyansfråga i skrift. För det erkänner jag gärna. När Nordin tappar bollen på egen planhalva eller att DG skjuter över öppet mål, ja då vill jag gärna skriva klapprutten. Därför försöker jag avvakta till kommande dag innan jag skriver av mig om matchen.

Men lika mycket som jag dissar just då, vill jag också hylla när det går bra. Och då är det stor skillnad om jag sett matchen på plats eller via TV. Jag föredrar levande, då man själv får se hela planen. På TV är det för många zoomningar ( heter det så ? ) på tränare, enstaka spelare eller publik.

Med detta vill jag bara säga, att om ni retar er på mina åsikter eller tycker att jag har fel så är det helt OK. Men det betyder inte att jag är dum i huvudet utan bara att du och jag har olika syn på fotboll och dess utövare.

Slutligen vill jag bara ge en eloge till Axén för hans diskreta påpekande i "NA-studio " att det är svårt att byta in en spelare som inte ens är med i truppen.

Det är inte alltid så lätt att vara expert. ;)
Örebro Svartvitt forever
2015-04-17 12:27
Örebro Center, Minatankar, Saviour och Telle//

Det värmer att se att inte alla håller med BillyRubin utan inser skillnaden mellan kritisk analys syftande till förbättring, och hetspropaganda. Jag känner mig välkommen igen till våra gemensamma samtal om klubben i vårt hjärta.

För övrigt anser jag att Östersund bör krossas.
Örebro Telle
2015-04-17 11:44
Svartvitt forever // Du är en av de bästa skribenterna här inne, och precis som minatankar skrev innan uppfattar jag alltid dina inlägg som konstruktiva och nyanserade, även de gånger du är kritisk mot något. Forumet skulle tappa väldigt mycket, både i kvalitet och engagemang, om du väljer att sluta skriva här inne. Dessutom skulle dina gästkrönikor saknas, även om redaktionen inte verkar ha gett någon respons för dem den senaste tiden. Sen har har jag självklart full förståelse för om du vill sluta ändå, men jag tycker att det vore synd om det enbart skedde på grund av en felaktig missuppfattning. - För någon hetsjakt på Sixten har då i varje fall inte jag sett eller läst här inne de sista dagarna. Att diskutera Paulinho är definitivt aktuellt, eftersom han kommer tillbaka till allsvenskan i höst. Han var värvad som en de största stjärnorna i ÖSK, men valde i början av 2012 att bokstavligt talat rymma från klubben trots ett år kvar på kontraktet, utan någon officiell förklaring utåt. (Se gärna Expressen-artikeln i länkfältet om händelsen, där man redan då hänvisade till en källa som angav att Paulinho hade tröttnat på ÖSK och inte ville vara kvar efter att Brunet Hay Pino fick lämna klubben.) Om en av lagets tänkta nyckelspelare vantrivdes så mycket att han hellre bröt kontraktet och spelade amatörfotboll än att återvända till ÖSK, men enligt uppgift är "glad som en speleman" nu när han återvänder till Sverige och Häcken, är det då inte värt att ens få diskutera orsakerna till det? Sixten hade många goda sidor som tränare, och själv är jag väldigt tacksam för den fotboll han bjöd oss på under 2009 och framför allt hösten 2010, då han både satte ÖSK på fotbollskartan och fick laget att spela den mest underhållande fotbollen jag sett klubben prestera sedan Arnors dagar. Men Sixten hade också sina klara begränsningar, och den sociala delen av att leda ett lag (att kommunicera med spelarna och få dem att trivas bra nog för att kunna arbeta ihop) var definitivt en sådan. För många spelare trivdes inte, vilket både ledde till grupperingar inom truppen och en alldeles för stor spelaromsättning 2011-2012. Om jag minns rätt, så tog man till och med in extern konsulthjälp för att hjälpa till med team buildingen, men det räckte inte. Det är inte för att anklaga Sixten för att vara en dålig människa eller ens en dålig tränare som jag skriver det, utan jag konstaterar bara att alla människor har olika svaga och starka sidor, och just i det här fallet fick en av hans svagare sidor konsekvensen att laget underpresterade och att flera spelare lämnade klubben. Det var de faktiska förhållandena i klubben för tre år sen, vilket flera av spelarna själva har uttalat sig om i efterhand. Inte åtta eller tio år sen, utan TRE år sen. Det påverkar klubben än i dag, eftersom det i kombination med hur kontrakt, spelarrekrytering etc hanterades då ledde till att vi tappade i storleksordningen 20 miljoner kronor i omsättning när vi fick spela i superettan 2013. Dagens tunna trupp, där vi så sent som i söndags mot Falkenberg knappt hade några avbytare som tränarna ville byta in, är en direkt följd av det. Att diskutera det kan i högsta grad vara aktuellt, så länge man skiljer på hur klubben sköttes då och hur den sköts nu. Att diskutera det så sakligt som Svartvitt forever gör är däremot INTE att bedriva en hetsjakt mot Sixten, för då har man enligt min uppfattning helt missuppfattat vad ordet hetsjakt innebär.
Örebro Center
2015-04-17 10:20
@Svartvitt forever:

Det kanske blev fel formulerat av mig. Jag menade inte att du inte står för vad du skrivit. Det gör du. Jag menade att jag tycker inte du skall sluta skriva för att andra missuppfattar ditt syfte eller försöker skölja över dina åsikter
Örebro Svartvitt forever
2015-04-17 06:07
Orebro Center: "...visa lite mer stake än gå på tummar och populistiska inlägg. Våga stå för dina inlägg."

Örebro Center, genom åren har jag stått i flera debatter än jag kan räkna, i helt andra och allvarligare sammanhang, mot orättvisor och maktmissbruk och för det jag anser rätt. Så jag kan ärligen säga att jag alltid har stått för mina åsikter. Om jag däremot engagerar mig för en sak och får höra att mitt stöd inte är välkommet, så vänder jag givetvis på klacken och går.
Örebro Center
2015-04-17 01:45
@Svartvitt forever:
Anledningen till att jag skrev vad jag skrev är för jag noterade att det fanns en diskussion varför en av de mest lovande spelare ÖSK har haft i sin organisation lämnade klubben under mystiska omständigheter förekom i detta forum. Då jag ser att jag kan tillföra en förklaring till detta huvudbry, även om jag inte går in på detaljer, så beslöt jag mig göra det fyra år senare. För att bringa lite klarhet för de som undrat. Och jag tror de flesta aktiva ÖSK-anhängare fann hans flykt lite besynnerlig. Då som nu finns det personer som alltid finner det otrevligt att få antydningar att det finns eller har funnits problem i klubben. Det är något jag lärt mig av mitt åtta års medlemskap i detta forum. Ni kan matas av skenförklaringar och tycka det gott så. Eller få förklaringar som ligger närmare sanningen. Vissa vill veta vissa vill inte veta. Du tillhör den första kategorin och Billy Rubin den andra. Och den andra har jag stött på alldeles för ofta. Och jag läser mycket hellre inlägg från dem som vill veta. Kritik utvecklar. Historia utvecklar. Att inte lära sig av historien kan leda till fatala misstag upprepas. Fråga flygindustrin. Du skriver bra inlägg och jag tycker du skall visa lite mer stake än gå på tummar och populistiska inlägg. Våga stå för dina inlägg. Jag läser dem. För min egen del är Paulinho en av de största favoritspelare jag haft i ÖSK. Jag led av att se hur han användes. Jag tror inte ni fattar vilken talang och kompetens som slarvades bort.
Örebro Osvaldo
2015-04-16 22:42
@Billy Rubin:
Jag är inte den som i största allmänhet gnäller på Sixten och hans gärning; tycker dock att det finns skäl att diskutera detta om det har koppling till klubbens nuvarande situation eller om det finns skeenden i nutid där man kan lära sig av gamla misstag. Det finns en hel del lärdomar att dra av dessa år, både för att hitta framgångsfaktorer och fällor.
Örebro Mr. Milton
2015-04-16 21:38
På NA:s hemsida ligger det reklam om att vi skall säkra platser till matchen den 20/4 mot IFK Göteborg. Är det bara jag som tänker kolla på ÖSK-GIF Sundsvall den 20/4? Edit: Ska kanske tillägga att det är den rullande reklamen ut till höger så reklamen kommer upp endast vid vissa tillfällen.
Örebro Billy Rubin
2015-04-16 20:02
Då var vi där igen. Att den aldrig tar slut denna hetsjakt mot Sixten. Ovärdig ett forum som vårt skulle man kunna önska.
Örebro Center
2015-04-16 20:00
@Svartvitt forever:

Ja, dagens sportsliga organisation skall inte ta åt sig av detta,
Örebro Svartvitt forever
2015-04-16 19:25
Örebro Center// Det ante mig att det var något mer, och jag nämnde också "extraordinära omständigheter som vi inte känner till". Men det du skriver aktualiserar också frågan om hur stor otrivseln verkar ha varit de sista åren med Sixten och Mosander. Fler än jag har undrat vad som fick Bedoya att klart uttala att han inte ville tillbaka till ÖSK igen, till exempel. Man hörde också om unga spelare som fått könsord slängda efter sig av tränaren, hur Berra (tror jag det var) berättade att Sixten aldrig hade sagt ett ord till honom, med mera, med mera. Mycket verkar ha rivits ner de där åren, även talangverksamheten, som det tagit flera år att bygga upp igen. Aja, det lönar sig inte att gräva för mycket i det som varit, huvudsaken att man är på rätt spår nu igen. Edit: Jag beskriver obestridliga problem för några år sedan som var tydliga för alla med ögon i huvudet. Men jag petar tydligen på en helig ko, och min korta beskrivning av några av de problem som höll på att köra klubben i botten betraktas tydligen som hetsjakt. Därför tackar jag för mig och ska inte besvära på detta forum mer.
Örebro Center
2015-04-16 14:18
När det gäller Paulinho så var det annat som vägde in mer än "Problemen hemma". Jag skulle kunna skriva en del men gav löftet då 2011 till källan att inte yppa något. Och jag håller det än. Men så mycket kan jag säga att jag visste att han inte skulle återkomma samma dag han lämnade Sverige (och det var mer än vad Sjögren visste). Jag vet också delvis vad han sagt till en lagkompis. Men jag skrev inget här pga mitt tystnadslöfte. Så här flera år efteråt kan jag vilket fall avslöja att det där med pappan är bara halva sanningen och det finns mer saker kopplade till den sportsliga biten i ÖSK enligt källan. Även om naturligtvis pappans bortgång bidrog (trots vad egentligen skedde hemma då var riktigt diffust). Sjögren svalde förstås allting alternativt mörkade. Men jag tror på det första. Mer än så här kan/vill jag inte säga.
Örebro Tvetov Nato
2015-04-16 12:50
Stockholms-närkingar!

Dags att ta revansch för den pissiga inledningen.

Svartvita i Stockholm har bokat platser på Retro på måndag den 20:e mot Sundsvall. Dessutom har medlemskort kommit. Så ta dig dit och ta med en hunka för att bli medlem och ta del av 15% rabatt på käk och alkoholfri dryck på Retro.

NU TAR VI FÖRSTA TREPOÄNGARN!

Vi ses där! Se länk!!!
Örebro Telle
2015-04-16 11:52
@Prakas:
Det gjorde Sixten också - under 2011 provade han väl varenda spelare i laget som kunde stå upprätt i Kim Olsen-rollen utan att hitta någon som passade spelsystemet.
Örebro Prakas
2015-04-16 11:43
@Prakas:

Kim Olsen var namnet jag sökte efter.
Örebro Telle
2015-04-16 11:22
Svartvitt forever // Bra skrivet. Vill man kan man dessutom göra listan betydligt längre, tyvärr. Bedoya fick vi ju exempelvis inte full ersättning för, eftersom Rangers hade ekonomiska bekymmer (vilket självklart inte var ÖSKs fel, i och för sig, men ändå kändes rätt typiskt just då.) Alimi bröt vi också kontraktet med, för att han sedan direkt gick till en klubb på Cypern. Grahn, Sandqvist, Chensinski, Bamberg, Rama, i stort sett varenda spelare som lämnade klubben under den tiden gjorde det antingen gratis eller till en alldeles för låg ersättning, kändes det som. Vi lider fortfarande av sviterna, och till viss del finns ju samma personer med i styrelsen fortfarande, så det är lätt att bli irriterad när man tänker på det ur det perspektivet. Men som du också skriver, så har väldigt mycket blivit bättre de senaste två åren, så det är väl det vi får försöka fokusera på. Nu känns det i varje fall som att vi går år rätt håll, och då är det bara att fortsätta gå framåt för att nå målet.
Örebro Telle
2015-04-16 11:11
TommyS // Ja, en "stanna klockan"-lösning hade varit perfekt. (Det hade också varit ett välkommet alternativ för vår backlinje i matchen mot Falkenberg... ;)
Hammarby ...grönvita sidan upp!
2015-04-16 10:20
Hopslagning - men med Degerfors eller VSK? (satir om 12-lagsallsvenskan)
Örebro pemo
2015-04-16 09:58
Berger spelar i Forward. Och hans crossbollar saknas verkligen i dagens ÖSK. Frågan är väl hur mycket han hade utvecklats utan sin körtelfeber?

Såg i dagens NA att Wiktorsson och Hagge spelat mittbackar. Betyder det att Erik inte kommer tillbaka förrän i maj? Eller är konstillationen Nkili / Eidur inte fungerar? Då tycker jag det är större problem på vänsterbacken.

Örebro TommyS
2015-04-16 09:18
Ja, fan. Paulinho. Jag minns att jag tyckte att man istället för att bryta hans kontrakt borde ha enats om att "stanna klockan", trycka på paus ett halvår i taget, för att han sedan skulle ha kunnat återkomma och fullgöra sitt kontrakt. En udda lösning, men oj så mycket vi hade behövt honom nu.
Örebro Prakas
2015-04-16 07:37
På tal om frikostigheter. Vad hette den där svindyra danska anfallaren som plötsligt fick hemlängtan och som ÖSK bara lät åka hem utan att få ett öre för? Håller för övrigt med om att det har varit alldeles för mycket välgörenhet över verksamheten.
Örebro Svartvitt forever
2015-04-16 05:32
Först och främst, skrattade gott åt ditt inlägg 17.20, Telle. Jag minns väl Paulinho II, och att jag med många sörjde då han försvann under mycket oklara omständigheter. Jag minns också att när man väl fick kontakt med honom i Brasilien så uttryckte han att han gick igenom något fruktansvärt, och att det var skälet till att han stack. Nu framskymtar det alltså att det skulle ha varit hans fars död. Men en professionell fotbollsspelare bryter inte sitt kontrakt för att man förlorar en närstående, hur sorgligt det än är. Alla förlorar sina föräldrar förr eller senare. Man slutar inte jobbet för det, möjligen tar man time out en kort tid. Det är möjligt att det ligger mer bakom, extraordinära omständigheter som vi inte känner till, och att ÖSK gjorde en god gärning som bara lät honom bryta kontraktet. Men jag är lite trött på att det alltid har varit vi som varit "goda och snälla", de som står med mössan i hand, de som man bryter kontrakt med utan repressalier. Nu är han alltså tillbaka i Sverige igen, "glad som en speleman" och ska spela för...inte Örebro utan Häcken. Jag känner ungefär samma irritation som jag kände då ÖSK skulle möta Sarajevo borta samma år men man gav Bedoya "ledigt" att åka till Skottland och förhandla om kontrakt med ny klubb. Jag kan också känna en irritation över hur Emil Bergers karriär som fotbollsspelare förmodligen knäcktes av att han tvingades tillbaka i spel ALLDELES för tidigt efter en hjärtmuskelinflammation och aldrig blev sig lik efter det. Vet inte ens vad han gör nu, men tydligen spelar han inte fotboll. Irritation känner jag också fortfarande över Porokara-affären, där man stod inför att göra sin kanske största spelarförsäljning, och så skickar man med en slemmig agent som hade allt att vinna på att köra affären i stöpet, vilket han också gjorde. Tala om att anlita räven som vakt i hönsgården... Nåväl, jag vill betona att den irritation jag känner helt och hållet riktar sig mot hur klubben sköttes då, inte nu. Det upprop för förbättring som gjordes då för drygt två år sen känns med facit i hand klart befogat, och det är ändå kul att konstatera att det blivit förbättring på alla de punkter som uppropet pekade på. Tyvärr kan också vårt nuvarande prekära ekonomiska läge i mycket tillskrivas den tiden, och den ryggsäcken får vi bära med oss under överskådlig tid, oavsett hur skicklig Simon Åström, Alic och ledningen är.
Örebro Telle
2015-04-15 22:13
NA skriver om Paulinho, och förtydligar bland annat en del om hans "avhopp" från ÖSK. Då verkar det som att avtalet bröts då.
Örebro Telle
2015-04-15 21:33
Kul att han är tillbaka, som sagt. Hoppas att det går bra för honom, utom just mot oss så klart.
Häcken Spindel
2015-04-15 20:44
Ang. Paulinho så hade han (om jag inte minns fel) en jobbig period när han skrev på för er. Tror hans pappa gick bort under den perioden och Häcken ville inte betala den lönen han krävde (över 300tusen/mån). Så det var nog kaos i hans huvud och nog därför det blev som det blev. Han ville hem till Brasilien helt enkelt.

Han hade en sagolik första säsong i Häcken där han snittade 2.67 mål per match (eller nått sånt) när vi låg i Superettan. Även om han fick tråkigt avslut i vår klubb så har han alltid varit en stor profil i klubben och många är nu riktigt glada att han återvänder.
Örebro Telle
2015-04-15 19:21
Det är för övrigt dags för mig att göra en pudel, som det heter numera.

När Paulinho var försvunnen lanserade jag ju en teori om att han hade blivit uppäten av Emra Tahirovic. Det visade ju sig alltså inte stämma, nu när Paulinho precis som Emra själv uppenbarligen både lever och frodas, så därmed vill jag be Emra officiellt om ursäkt... :)
Örebro Telle
2015-04-15 19:02
BoP // Utan att veta, och utan att vilja falla in för mycket i den rätt uttjatade "Åh, det är så typiskt ÖSK att alltid misslyckas med sina affärer"-jargongen, skulle jag ändå gissa på att man bröt kontraktet.
- På den tiden hade man ju tyvärr som snudd på officiell policy i ledningen att inte tjäna några som helst pengar på en enda spelare som lämnade klubben, oavsett anledning.

Och jo, jag menar "På den tiden" ironiskt, eftersom det var några år sen bara, och vi har en trupp i år som är tunnare än Kalle Holmbergs vader anno 2012 som en direkt följd av hur klubben styrdes då. Men det är bäst att lägga till att jag tycker att man har tagit stora steg åt rätt håll sen dess.

Arna-Tovic //
Ja, det var synd att han kom hit just 2011, när klimatet i klubben var som det var. Jag tror att det hade varit stor skillnad om han hade kommit hit nu, när både spelare och ledning verkar i en betydligt bättre miljö. En av våra nuvarande tränares stora styrkor verkar vara just att få spelarna att trivas.

Örebro Arna-Tovic
2015-04-15 18:47
Kommer ihåg när jag såg Paulinho på uppvärmningen. Hans bollkontroll var helt enorm. Publiken bara satt och häpnade. Det finns otroligt mycket fotboll i killar som han och Sobralense. Det gäller bara att få dem att lägga ner jobbet och få dem att trivas. Jag tror de besitter en grundteknik som är bättre än alla svenska elitspelare, Zlatan undantagen, förstås.
Annons: