/fotboll/osk/forum/1016.aspx/fotboll/osk/forum/1016.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Vinnartradition
2015-05-07 20:06
Att det med en och en halv vecka kvar till cupfinalen är över tusen biljetter sålda till våra sektioner är något vi supportrar ska vara stolta över. Det kommer garanterat fortsätta att säljas på bra fram till matchdagen.
Örebro Frostvargen
2015-05-07 19:11
Enligt Örebrokompaniet är det endast ett fåtal platser kvar på våra sittplatssektioner till cupen så ska man ha sittplats bör man nog köpa ikväll. Imorgon släppt dom även på ticnet för allmänheten.
Örebro Tusse Batong
2015-05-07 18:15
Känns strongt att över tusen ÖSK:are kommer att ta sig ner till Gbrg. Själv vet jag inte om jag ens orkar se matchen. Är så tungt, så tungt att gång på gång bli så besviken
Örebro Glad
2015-05-07 17:44
Örebro Center, har jag sagt att konkurrens inte är bra? var läser du det? Fråga vilken målvakt du vill så får du samma svar, Alven, Sankan, Anders K, Norfelt, Olsen,,,,,,kontinuitet o matchning a o o för tajming för målvakt, jag har aldrig spelat ytterback så jag vet inte, men du kanske stått i mål o haft annan åsikt, in o ut är bra?
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro pemo
2015-05-07 17:19
Nu har jag sett Kalmar i efterhand. Visserligen ser man lite med andra ögon, då man vet resultatet, men krasst kan man ju säga att ÖSK saknar en vänsterkant.
Hoppas verkligen att det blir ändring till nästa match.
Inte blir jag klokare på målvaktsfrågan heller.
Straffen var fruktansvärt billig. De övriga två nickmålen är väl ganska OK. 2-0 borde Logi pressat han som slog inlägget hårdare. Men här saknas Wiken ordentligt. Tycker att Eidur varit bra på huvudet tidigare. Eller också är det här som motståndarna var bättre.

Lite rakar spel. Mindre kladd med bollen, och sluta med alla insticksförsök som inte är " 100%-iga" Vet inte hur många instick jag sett i årets allsvenska från ÖSK, som motståndarna bara kliver upp och trycker bort. eller missas helt av passningsläggaren.

Undviker all annan kritik på spelarna, men så fort det släpper psykologiskt, så tror jag på laget.
Örebro Center
2015-05-07 16:44
@Glad:
Eftersom jag själv varit ytterback så vet jag att man inte gynnas som ytterback att fara in o ut, kontinuitet, förtroende och matcher är A och O för en ytterback . Helt nonsens att en målvakt inte får utsättas för konkurrens som alla andra och kliva åt sidan om man inte presterar. Hur länge fick inte Sankan och Alvbåge stå efter den principen, trots brister? Därmed inte sagt att inte Oscar presterat. Jag kände dock själv osäkerhet runt honom efter sista matchen han stod. Och skall man ge en ersättare chansen bör man få minst två matcher. En match är för lite. Och har inte Rinne tagit chansen så har han inte. Men det skickar signaler till Oscar att prestera. Samma signaler som Alec skickat till bla Yasin och DG denna säsong. Klarar inte Oscar de signalerna lär han få en tuff karriär
Örebro Center
2015-05-07 16:42
Över 1000 Örebroare till cupfinalen
Örebro AnteT
2015-05-07 15:18
@Bäst när det gäller:

Falkenbergs 1-0 gör ju Oscar en riktigt bra räddning, sen står ju försvaret och sover på returen(tror det var dajje och Yasin). Jag tycker verkligen att de senaste matcherna bevisar att Jansson ska vara solklar förstamålvakt.
Saviour
2015-05-07 12:52
Heja Sport !!!

Hur kan vi hjälpa vår älskade klubb att tro på framtiden och vinna framtida segrar?

På detta forum hyllades det, så länge cupsegrarna radades upp och alla gullade med varandra.

Sedan kom AS igång och starten har varit bedrövlig, så helt naturligt blev det dålig stämning här.

Många anser att inläggen måste vara konstruktiva, vilket jag sällan förstått, på ett diskussionsforum .

Klubben och dess "kommunikatörer" orkar nog inte läsa här och förmedla budskapen från allas synpunkter ...

... de kniper dessutom tyst i kommunikationen :(

Jag orkar själv inte vara konstruktiv, men TILLSAMMANS kanske vi kan bli konstruktiva ...

För det behövs i nuläget, verkligen.

Jag vill gärna ha förslag på vad vi kan göra, mer än bidraga med vår närvaro på hemma- och bortamatcher och vårt eviga ekonomiska stöd.

Vad kan vi göra ?
Örebro Bäst när det gäller
2015-05-06 22:13
@Arna-Tovic:
0-1 mot Gbg, Falkenbergs 1-0 där han släpper retur rakt ut. Kan man inte hålla skott ska den bollen räddas ut över kortlinjen. Falkenbergs 2-0 är ett klassmål men är Oscar bättre placerad i utgångspositionen ska han ha lobben. Slutligen är AIK:s 2-0 ett klassavslut men likväl i mv första hörn. I övrigt håller jag med dig men min poäng är att Rinne förtjänade de två matcher han fick efter sin stabilitet mot MFF. Nu och fortsättningsvis ska dock Oscar stå som sagt.
Örebro InHaggeWeTrust!
2015-05-06 17:09
ja synd med Oscar, vi hade ett drömläge att göra en fin försäljning i sommar, en bra vår och vi hade fått fint betalt för Oscar i sommar, Rinne står på tur och hade gjort två bra säsonger sedan kan vi sälja han.för fina pengar också, precis så en klubb som ÖSK ska jobba, egna talanger som slussas in i laget när konkurrenten blir såld, tyvärr verkar Yasin och Kalle ha stagnerat annars hade dem kunnat inbringa endel pengar också...
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Prakas
2015-05-06 11:36
Spelarinvest har ju visat sig vara rena "nNigeriabrevet" då folk satsade pengar som sedan tycks ha försvunnit på vägen, förmodligen i fickorna på majoritetsägarna? Kan inte NA granska hur SI har skötts? De behöver synas i sömmarna ordentligt.
Örebro widemarsh
2015-05-06 11:30
Kan inte spelarinvest låna ut lite pengar till ÖSK så vi åtminstone har en Kamara i laget? :)
Örebro Glad
2015-05-06 09:44
Eftersom jag själv varit målvakt så vet jag att man inte gynnas som målvakt att fara in o ut, kontinuitet och matcher är A och O för tajming för en målvakt, därav helt galet av Axen att ta bort Oscar som dessutom gjort det bra, men men vi får la se hur framtiden ter sig, blir Oscar kvar på bänken ska han omgående hitta ny klubb, samma gäller ju Rinne han måste också spela för att utvecklas, så nån måste lånas ut/säljas.
Örebro Arna-Tovic
2015-05-06 09:07
@Bäst när det gäller:

Vilka mål tänker du på exakt? 0-1 mot Göteborg borde han kanske inte släppt in, men det är ett bra avslut efter en riktig hönsgård i försvaret där man krockar med varandra, springer förbi bollen och sedan inte hinner ned på linjen för att täcka.

Rinnes insats mot Malmö var bra. Men, som han själv uttryckte det, i princip alla bollar gick utanför eller rakt på honom. Det var väl knappt en enda avancerad räddning han behövde göra i den matchen? Dock har han inte varit dålig, men Oscar har fortfarande presterat bättre i mina ögon. Försvarsspelet gör det svårt för dem bägge.
Örebro Conjuration
2015-05-06 01:15
@Mr. Milton:

Det låter väldigt trevligt men det finns inga garantier att juniorer som skolas i a-truppen blir landslagsspelare eller trogna klubben.Det är ett stort kliv. Jag orkar inte en till degradering utan ser helst att Alec och ledarna spelar det bästa laget för att öka poängchansen. Men håller tummarna för att några ungdomsspelare, däribland Jonis, närmar sig. Alec är inte heller rädd för att sätta in en debutant.
Örebro Bäst när det gäller
2015-05-05 23:33
Många spekulerar i varför Alec valt Rinne på sistone. Är det inte rätt självklart egentligen? Jansson har inte stått för särskilt många avgörande räddningar däremot släppt en del bollar man kan ta om man vill titulera sig "Allsvensk toppmålvakt". Då ska Rinne få chansen, inte minst med tanke på vad han visade mot MFF i cupen, och det har han nu fått. Således står Jansson mot Häcken och Åtvid och gör han inte bort sig där säkert även fortsatt. Inte svårare än så. Logi, Eidur, Nordin, Pode och DG där har vi svaret på varför vi ligger sist idag, imorgon och säkert även i nästa vecka. De har underpresterat allihop å det grövsta. Eidur, Nordin och DG har väl gjort varsin riktigt vass insats i år men aldrig samtidigt så klart. Pode behöver matas med bra bollar för att leverera vilket han inte har blivit. Sobra kom "hem"! Logi däremot är jag kluven inför. Är han rädd för att misslyckas eller vad handlar det om? Känns lite Wirtanen ( fast på andra kanten) över honom. Dvs någon man kan lira i brist på annat men annars helst inte. Tror dock Logi har mer än "komplementspelare" i sig men det gäller att visa det? Så ge mig: Matchavgörande räddningar från Oscar, mittbackar som kuggar i, ytterbackarna med distinkta inspel, en RÅP som är asjobbig att möta, en Nordin som styr och ställer i högre tempo, en Yasin som utmanar och drar ifrån sin motståndare, en Crespo som tillfrisknar och hotar i djupled och en Pode som hittar målsinnet igen. Vad övriga anbelangar (Dajje, Hagge, Logi, Wiktorsson, Nordmark, DG, Seaton och Kalle) så duger det om ni kompletterar och avlastar.
Örebro Telle
2015-05-05 22:39
Den enda invändningen jag har emot att ge ungdomsspelarna chansen i dagens läge är att det är en väldigt otacksam uppgift att få debutera i ett lag som går så mentalt dåligt som ÖSK gör nu, och där i princip samtliga etablerade spelare underpresterar.
De "gamla" spelarna har då i regel fullt fokus på att försöka få igång sitt eget spel var och en för sig, och gör sällan det jobb för varandra som behöver göras för att understödja varandra eller ge de andra spelarna ytor.
Som ung och oprövad spelare får du helt enkelt inte den stöttning du förtjänar av laget i ett sånt läge.

(Vi hade ett liknande läge i laget 2011, då väldigt många spelare underpresterade jämfört med 2010 och så att säga drog med varandra i den dåliga formen, även om det var av andra anledningar då).

Dessutom har delar av publiken betydligt mindre tålamod och förståelse för individuella misstag när det går så här trögt för laget, vilket inte heller gör det lättare för en ung debutant.
- Visst är det ok att missa en del under första dagen på nya jobbet, men det känns nog inte lika kul att göra det inför 6000 personer som buar och skriker hur klapprutten du och/eller dina arbetskamrater är... :)
Örebro Mr. Milton
2015-05-05 21:48
Drömmål igen av Jonis i U21. Varför inte ge honom 30 min mot Häcken? Det skulle både sända signaler till övriga anfallare likväl som det signalerar att ÖSK börjar ge sina juniorer chansen. Givetvis förväntas ingen succé direkt men roligt både för oss supporters likväl som för våra juniorer som ser att steget inte är så långt. Vem av oss andra har varit bäst första dagen på jobbet? För min del slåss jag hellre för vår existens med en massa juniorer på plan än att som vanligt ligga i mittens rike med en massa "vanliga" spelare. Numera slåss vi för vår existens med "vanliga" spelare. Våga spela våra juniorer, vi har inget att förlora. Jag har full respekt för att en tränare är rädd om sitt arbete och därför spelar med säkra spelare. Om styrelsen menar allvar med satsningen på våra juniorer borde det skrivas in i en tränares kontrakt att om denna ser till att x antal juniorer finns med i truppen och att y antal juniorer spelas kan denne inte få sparken i förtid, oavsett resultat. På så sätt skapas ett naturligt flöde som gynnar både tränare, juniorspelare likväl som klubben på lång sikt. Att börja prata om detta i den situation vi just nu befinner oss i kanske är som att svära i kyrkan. Jag kommer dock alltid fortsätta att hävda att om vi långsiktigt skall kunna bygga en stark klubb måste vi börja jobba annorlunda med juniorsidan hela vägen upp till A-laget. Ett flertal år i botten av Allsvenskan eller till och med i Superettan är jag som supporter beredda att ta så länge vi får fram bra juniorer som har potentialen att blir framtida landslagsspelare. Någonstans i Sverige går det just nu runt ett tiotal framtida A-landslagspelare i 15 års åldern. Varför kan inte några av dessa vara i Örebro? Förutsättningarna finns bara vi lär oss att ta till vara på dem. Mitt inlägg rann nog iväg lite men som ni märker brinner jag för våra juniorer :)
Örebro Telle
2015-05-05 21:47
@Benny Böckling:

Anttonen, ja... Jag saknar hans inkast fortfarande. Och hans inlägg.
Hade varit väldigt spännande att se hur han klarade av uppgiften som mittback i allsvenskan. Jag var väldigt skeptisk först när jag hörde att han skulle spela mittback i Degen, man har ju ALLTID sett honom som en kantspelare här, men vad jag har förstått så har han varit väldigt uppskattad i Degerfors. Det han brister i fysik verkar han kompensera med sitt fina spelsinne.
Örebro Telle
2015-05-05 21:41
@Glad:

Det gör du helt rätt i! :)

När allt går lika bra som i höstas är det lätt att vara överens, då funkar ju allt. Men ju sämre det går för laget, desto mer går åsikterna isär bland oss supportrar och tyckare om vad det beror på och vad man ska göra åt det. Och så måste det få vara.

Det innebär också att det blir en väldigt otacksam uppgift att vara tränare när det går så här tungt, eftersom man får skit från olika håll oavsett vilka beslut man tar, men det är ju tyvärr en del av jobbet.
Örebro Telle
2015-05-05 21:30
@pemo:

Ja, han är stark i närkampsspelet och bra på huvudet, dessutom har han ju den rätta karaktären och är van att agera defensiv fältherre, så jag är övertygad om att han skulle göra ett bra jobb. Men jag tror som sagt att vi skulle bli för fysiskt svaga utan honom på mitten. Nordmark är bra med bollen, men det är ingen kille som skrämmer motståndarna med sin blotta storlek. Skrämmer han någon enda spelare så är det Kalle Holmberg, och han spelar ju i VÅRT lag... :)
Benny Böckling
2015-05-05 19:57
Vinst i U21 med 4-1! Tjalalalalalalalalallala!!! Noterar också att Anttonen gjort två baljor för Degen i första halvlek. Dom kanske kan vara med på en bytesdeal; DG, Pode, Seaton så kan vi få Anttonen och köra upp honom på topp.
Örebro Glad
2015-05-05 19:52
För mig är det i allafall en gåta att man tar bort en spelare som presterat, att Oscar tar det med ro tror jag säkert, men Axens hockeyideer är han nog rätt ensam om i allsvenskan,detta är vad jag tycker o vi tycker olika o de e ok:)
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro pemo
2015-05-05 19:46
Telle // Jo, jag satte RÅP som mittback då han har längden och styrkan, som jag tycker att vi saknar. Visst tappar vi hans kraft på mitten, men just nu måste vi täppa till i försvaret. Tror dessutom att han har spelat lite mittback i tidigare klubbar. Men inte helt säker.
Örebro Fang
2015-05-05 16:53
Jag är rätt säker på att lagledningen är kompetenta nog att sköta det där målvaktsbytet utan att Oscar känner att han på något sätt lastas för de tidigare förlusterna. Han är nog dessutom tillräckligt rutinerad och klok själv att han förstår syftet med bytet utan att ta illa upp.

Precis som Telle skriver så är det ett sätt att göra något. Nu lyckades det inte fullt ut mot Hammarby men att då byta målvakt igen till nästa match hade ju inte varit så snyggt och framförallt inte så kul och hälsosamt för Rinne.

Förstår ärligt talat inte varför vissa här tycks göra en så stor grej av målvaktsbytet. Finns hundratals andra saker att oroa sig över i dagens Ösk. Målvaktspositionen är faktiskt den enda jag känner mig helt trygg med.
Örebro Telle
2015-05-05 16:33
Pemo // Tack. RÅP som mittback? Intressant. Jag skulle nog tycka att hans offensiva kvaliteter inte kom tillräckligt till sin rätt då, men visst har han mittbackiga kvaliteter, helt klart. Kanske på ålderns höst, om inte annat, likt Daniel Andersson och många andra? Glad // Jag gissar självklart bara, men jag tror inte att målvaktsrockaden ska ses som att tränarna ifrågasätter varken Oscar eller hans insatser egentligen, utan snarare bara att de kände att de var tvungna att hitta på NÅGOT i varje fall. Eftersom de inte verkar ha förtroendet för några av avbytarna på bänken (inte ens Seaton som jag antar att de själva har velat ha hit) så chansade de med att sätta in Rinne och hoppades på en nytänding av utespelarna som bieffekt. Tror man kan jämföra det med en styrelse som väljer att sparka tränaren. I en del klubbar är det inte nödvändigtvis ett underbetyg åt tränaren i sig, utan snarare att styrelsen inte ser några andra verktyg för att åstadkomma en snabb förändring, då man sällan eller aldrig har råd att byta en hel trupp (vilket det egentligen kanske fanns ett större behov av många gånger.)
Örebro pemo
2015-05-05 16:15
Telle// Mycket bra skrivet.
Jag skall genast påtala att jag ännu inte sett matchen i går, men jag vägrar odugligförklara vår tränartrojka. De kan omöjligt blivit så dåliga på bara en månad. Jag vägrar odugligförklara laget. Samma killar kan inte bli fullt så dåliga på bara en månad. Av erfarenhet vet jag att det vänder, men inte när.

Dock förstår jag den frustration som finns här inne. Och det skall det naturligtvis vara också. Hur man kan missa så många frilägen som DG gjort är en gåta. Tyvärr är det så att det mentala är det allra svåraste inom toppidrotten.

Hur vänder vi det här? Jo, alla spelare måste vilja bli matchvinnare. Inte vara rädd att förlora utan inställd på att segra.

Hoppas verkligen att någon visar framfötterna i dagens U-21. Fast samtidigt kan man ju ta det laget som förebild hur det blir när man gör för många byten. Där spelar väl knappast någon spelare på samma plats match efter match?

Om dagens ÖSK vore ett div4-lag ( där man kan ändra lite hur man vill ) skulle jag vilja se följande uppställnig:
Oscar ( har mer rutin , viktigt )
Hagge , RÅP , Moberg , DB ( ja, fel kant, men det funkade förrahösten )
Yasin , Nordin ( får en ny chans ) Nordmark ( måste vara central ) DG
Kalle, Nkili ( jo, vet att han är back, men i div 4 kan man chocka lite )

Men det finns ju en anledning till att Axén lever på tränarjobbet och inte jag. ;)
MED ÖSK I VÅTT OCH TORRT
Örebro Glad
2015-05-05 15:58
Jag tycker Oscar ska se sig om efter ny klubb, att bli ifrågasatt när man varit en av de som gjort det bra och hållit siffrorna nere är väldigt konstigt och dessutom ganska ansvarslöst av Axen
Örebro Telle
2015-05-05 15:48
En liten ljuspunkt med gårdagens match i det stora ÖSK-mörkret som råder just nu är att man kan återanvända spelarbetygen från tidigare nästan rätt av... Rinne var inte dålig på något sätt, och kan inte lastas för målen. Kunde han ha gått på något av inläggen? Ja, absolut, men vi hade utespelare nog för att fylla en polsk-registrerad folkvagnsbuss som borde ha tagit hand om bollen i första hand. Haginge var otajmad både vid straffen och vid den omdiskuterade nästan-varningen lite senare, inget snack om det. Men han visade i varje fall lite vilja, vilket förlåter mycket en sådan kväll. (Och oss emellan, så var den enda personen på planen som egentligen borde ha ett straff i samband med den första situationen Stefan Johannesson själv...) Hade ÖSK varit ett lag med en normal formkurva så hade man kunnat hämta sig från straffen, dessutom, men nu beter sig spelarna kollektivt som en skör, liten fågelunge. De flaxar och flaxar, och försöker verkligen lyfta, men vid minsta motgång kraschar de fullständigt. Eidur? Gör en del bra ingripanden, och att han förlorar en nickduell mot Viktor Elm vid 3-0-målet är sannerligen ingen skam i sig. Det kommer att hända fler mittbackar i årets allsvenska, var så säkra. (Viktor Elm behöver varken tajming, spänst eller ens hoppförmåga för att vinna nickduellerna, det han behöver är syrgas. Och höghöjdsträning. Han är så lång att slår man bara en boll i huvudhöjd på honom så vinner han allt. (Eller ännu hellre, slå en boll i huvudet på honom. Gärna ett trettiotal bollar, faktiskt, och helst riktigt hårda, precis före matchstart inför returmötet i höst... ;) Men totalt sett, sett över 90 minuter, så håller det inte att förlora samtliga nickdueller i eget straffområde när man är mittback. Det är självklart inte bara Eidurs fel, det är fler och betydligt mer erfarna spelare inblandade också, men i match efter match nu så missar vi i markeringen och låter motståndarna gå upp och vinna nickduellerna för enkelt trots att vi är i klart numerärt överläge. Då är det heller ingen slump att vi släpper in två eller tre mål per match. Moberg är visserligen bättre, men det är tveksamt om han kan få godkänt ändå, med tanke på slutresultatet. Som "chef" i backlinjen håller jag trots allt honom lite ansvarig för hans yngre och mer oerfarna medarbetare. RÅPoch Nordin borde kunna få mer uträttat tillsammans. På papperet är det ett väldigt starkt centralt mittfältspar, men det känns ändå inte som att vi har vunnit mittfältskampen i särskilt många matcher. RÅP krigar i varje fall match efter match, och Nordin var bättre i går än före Hammarbymatchen vilket ändå tyder på uppåtgående form för honom (jag letar halmstrån här, gott folk...) men de måste upp i nivå tillsammans, omgående. Nordmark är bolltrygg och gör få uppenbara misstag, men det händer för lite på hans kant än så länge. (Om man inte räknar med Logis defensiva äventyr förstås, men det var ju inte det jag menade riktigt...) Hade han inte blivit utbytt i de tre senaste matcherna är det inte säkert att man hade tänkt på att han var med över huvud taget - blinkar man vid fel tillfälle kan man ju ha missat hans enda bollkontakt i matchen. Särskilt när vi har reservstället på oss, då är det ju extra lätt att förväxla honom med fjärdedomaren dessutom, som också står i svarta kläder och ser lite lätt bortkommen ut vid ena sidlinjen. Kort sagt, Nordmark kommer bättre till sin rätt centralt. (Vilket också förklarar varför han var så anonym på Friends, ute i Solna, senast...) Yasin visade mod och försökte som vanligt, men fick mindre uträttat i går än tidigare. Och ibland är han lite väl naiv när han tar skott, kan jag tycka. Visst är det bra att skjuta ofta, särskilt i går då Cramer i Kalmars mål såg lite darrrig ut, men det finns ju gränser för vilka misstag man tror att motståndarmålvakten ska göra. Har man haft svårt med skyttet tidigare blir det inte lättare om man provar att skjuta på dubbla avståndet. (Eller är det kanske en ny taktik för att slippa bli nervös när man kommer för nära mål...? I så fall tar jag tillbaka min kritik - Att tänka utanför boxen ska ju uppmuntras. Det är bara skotten för långt utifrån den som jag vill undvika... :) Pode sliter och försöker men får för lite uträttat. I går hade han ont dessutom, vilket självklart inte är hans fel, men som ändå bidrog till den allmänna känslan av misär. Pode är ju ingen gasell i vanliga fall heller, om man uttrycker sig snällt, och en haltande Pode ser varken snabbare eller graciösare ut. (OM Pode ändå vore en gasell så skulle han vara den där snälla och omtyckta, men ack så långsamma gasellen som rovdjuren valde ut för att han var det lättaste bytet i flocken. Och då räknar jag ändå med de gamla gasellerna, de svaga och sjuka gasellerna, och den där söta lilla gasellungen som råkar gå vilse på väg till vattenhålet och av misstag ser fel på sin mamma och en gepard...) DG inledde friskt, och sprang och visade löpvilja, men brände matchens stora ÖSK-chans precis i matchinledningen. Nej, vänta förresten, fel av mig, det var omdömet efter AIK-matchen. Eller, hur var det nu...? Jag sa framför TV:n igår i pasuen att man lika gärna kunde byta ut DG där och då innan andra halvlek, för han har gjort det han kan nu. Han är en injektion med sin energi och sin snabbhet så länge matchen är relativt öppen, men i samma sekund som moståndarlaget börjar spela lite försiktigare och krymper ytorna på sin egen planhalva (läs "när de har gjort första målet mot ÖSK"...) så kommer han bort ur matchbilden helt. Han är inte tillräckligt stark i närkampsspelet för att stånga sig fram på kraft, och han har inte tillräckligt bra touch för att få med sig med bollen i fart om det blir för trångt. Och han är ingen naturlig avslutare, inte än i varje fall, så även om han får bollen serverad i ett friläge på ett sånt där silverfat med lock på, av en välklädd kypare på en av stans bättre resturanger, så bränner han chansen ändå. Ska han göra nytta så behöver vi helt enkelt ha ytor. Får vi dem inte av motståndarna, så behöver vi skapa dem genom löpningar, och inte bara av DG själv.
Annons: