/fotboll/osk/forum/10126.aspx/fotboll/osk/forum/10126.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Örebroaren
2005-05-14 13:00
Längtar så till att få piska Vsk på Tisdag.
Härligt med ett stort bortafölje. vi kömmer äga Arosvallen.

Forza Sportklubben
Örebro ÖSK-Kenneth
2005-05-15 12:56
Att spela i Superettan och vara superfavorit till att vinna den efter en superförsäsong är bara för mkt...
Kom tillbaka till den krassa verkligheten nån gång.
Hur ofta har vi inte haft bra försäsonger tidigare som sen omvandlats till det stenhårda allvaret som inte gått lika bra?
Det går inte att dra så stora växlar på träningsmatcher hur dj*vla bra de än går...

Det finns inga säkra matcher och det finns inga lättare lag att slå i denna Superetta. Visst, det är många omgångar kvar denna säsongen och mkt kan hända än.
Det gäller bara att vara ödmjuk och ta varje match för sig, en i taget och börja klättra i tabellen om vi skall upp i år...

Då bör vi också vinna våra hemmamatcher och ta poäng borta också. Anfallet måste komma igång på allvar med målproduktionen annars är det kört för Superettan kryllar av lag som både vill och kan slå oss...
Örebro Anomali
2005-05-15 03:33
Jag har med oro följt ÖSK under upptakten av superettan.Det är inte den skrala poängskörden jag syftar på...inte heller närheten till nerflyttningssträcket, som sagt det är många matcher kvar!
Nej det jag grubblar över är att ÖSK är bäst MEN inte bra nog! Det kan låta kryptiskt men vad jag menar är följande:
Allt såg bra ut på försäsongen med stabila insatser mot bra motstånd.Förstå-sig-på-arna hyllade ÖSK som den solklara uppflyttningslaget...enda frågan var i princip vilka som skulle följa ÖSK till allsvenskan.
Sen började det bra mot ett svagt, defensivt Boden.Men vad som dom senaste matcherna har blivit ganska tydligt är att ÖSK må vara bästa laget i Superettan men har inte kapaciteten att spela sig igenom ett lag som BARA ligger på kontring.Avsaknaden av Larsen kan vara endel av förklaringen men jag är rädd för att ÖSK inte är vana att spela den här typen av fotboll.Lag som Barcelona,Real Madrid etc som möter den här typen av motstånd i sin liga nästan varje match och har gjort det dom senaste 10-15 åren kan lösa den uppgiften (detta är bara en jämförelse,jag menar inte att Örebro behöver värva Ronaldo och co för att gå upp i allsvenskan:) )

Jag hoppas att jag har fel och att ÖSK hittar en väg igenom motståndarnas försvarsvägg.
Är jag helt ute och cyklar? Vad tycker ni?
Kan någon lugna mina farhågor :) ?

/Henke
Örebro joth
2005-05-15 19:41
För er som känner er lite nere vill jag publicera denna tabell. Det gäller antalet skott till och med omgång 4 i Superettan.

ÖSK 61
ÅFF 55
AIK 54
LSK 49
VU 48
GAIS 46
TFF 42
IFKN 42
FFF 42
BP 40
VF 39
ÖIF 38
DIF 36
MAIF 35
VSK 31
BBK 30

Med detta vill jag säga att det bara är tillfälligheter att vi ligger där vi ligger... en 30 matchers säsong kommer att visa annat i slutet!

Jag tror på vårat lag!

Mot Västerås på tisdag!
Örebro Chipset
2005-05-15 20:27
För de som funderar på att bila till Västerås så kan jag berätta att inträdet ligger på ynka 100 riksdaler. Lägger man på en tjuga så sitter man på en stol.
Örebro ÖSK-deportivista
2005-05-16 11:49
Förlåt, Kenneth, jag trodde frågorna var retoriska/
Låt se, det handlande om Walter och jag hävdade (och hävdar) att det är för tidigt att döma honom ännu.
- Jag tror att Walters kvalitet ligger som avslutare inne i straffområdet och inte i spelet på plan. Om han är usel på att ta emot en passning tycker jag är oväsentligt ifall han plötsligt börja göra mål.
- Ja, jag tror att sommaren (2005) kan (obs! kan inte nödvändigtvis kommer) leda till en formtopp för Walter. Han behöver träna ikapp - men jag tror också att när vädret blir lite varmare och han kommit in i laget så kommer det gå bättre.
- För övrigt så tror jag inte att det är i toppmöten med Åtvidaberg och GAIS han kommer göra mest nytta (då behöver vi nog mer kompletta forwards) utan mot lag som Ljungskile och Mjällby när de besöker Behrn Arenan.
Örebro ÖSK-Kenneth
2005-05-16 12:01
ÖSK-deportivista//
Detta är bara vad jag tror. Walter kommer att få svårt att ta plats från Costa/Kuhi annat än vid skador men som det ser ut nu tror jag att Fantomen väljer Emra som inhoppare före Walter.

Skulle sen Emra öka sin träningsvillighet så får nog Walter svårt att ta inhoppsplatsen annat vid skador.

Sen har vi Jon Lundblad som mkt väl kan konkurera med Costa/Kuhi om en anfallsplats. Vilket ska bli intressant att höra hur han sköter sig idag.
Forward ara
2005-05-15 19:03
Rätt många av er är riktig okunniga inom fotboll...

Ni på står att Kuhi missar mycket.

Men titta på Patrik Antonnens statestik.
P. Anttonen 17 skott (6 på mål)...

- Kuhi har gjort lika många mål som dem andra anfallarna har gjort i superettan justnu.
Örebro Mackan
2005-05-16 11:45
Chipset//

Sant, men att ha med en mittback för att vinna dueller i samband med fasta situationer känns lite "overkill". Varken Frippe eller Magnus är oävna i luftrummet och tror att defensiven blir säkrare med denna duo.
Örebro Mackan
2005-05-16 11:38
ÖSK-Kenneth//

Medhåll. Frippe skall starta. Tompa bänkvärma. I alla fall som det ser ut just nu.

Skall jag vara ärliga så har jag ingen förståelse för varför Jansson petades inför Åtvid. Vi höll nollan mot Boden. Spelet var visserligen förskräckligt mot Frölunda men defensiven var säker och vi höll nollan igen.

Nåja, kanske har han haft någon skadekänning eller tacklat Patrick (som ofta är med och lirar tvåmål) på träningen och nu får sona sitt brott på bänken. :P
Örebro ÖSKare i exil
2005-05-15 02:28
Tankeväcken ligger djupa, vankar runt på jobbet så här ensam om natten och minnen från 90 talet vill inte vika undan. För på sistone har en idé hävt sig fram för mig allt mer envist, en gammal idé i ny finsk tappning. Framgångsrikt omskolades Lasse Z och islänske Stefansson från defensiva mittfälts pittbuls till onda mittbackar med den ovanliga kvaliten att de kunde passa och bygga upp spelet. Liknande dessa spelare har vi idag i laget tillgång till en finsk sisu...visst jag vill göra Nordback till mittback.

Men varför peta ner en av våra stabilaste mittfältare i backlinjen när vi saknar spel på mittfältet? Vad jag hört så har bollarna flygit över mittfältet de senaste matcherna. Med en backlinje som tjongar bollar som uppspel utnyttjas mycket lite av Nordbacks speluppbyggnads kvaliteter och kvar är då hans defensiva nytta. Med speluppbyggnade från en spelande mittback som är mer passningssäker och tryggare i sitt passningsspel kan vi få igång vårt riktiga spel och faktiskt utnyttja de mittfälts kvaliteter som vi faktiskt har. Jag vill komma ihåg Patrik Haginge som lyckad yttermittfältare sen tidigare, vi har Patrick Antonen som given ytter med Mirza, Larsen, Costa mfl som centrala alternativ. Därtill finns även Klingberg och Näfver som visade gryende kvaliteter. Med tillfrisknade Larsen och Walker skulle vi definitivt ha gott om alternativ...Hur ett sådant mittfält skall byggas är jag inte på det klara med men vi borde klara det utan Nordback.

Jag längar efter att se Nordback bygga upp spelet från backlinjen med trygga starka Magnus Samuelson vid sin sida och de frenetiska expresstågen Riddez och FreSa på kanterna. Bara mittfältet kan besättas.
Örebro ÖSK-Kenneth
2005-05-15 18:59
Jaha, det var ju två glädjande saker då.

Walter kan snurra upp en vägkona från vägverket och joth bryter en lång tystnad :-)

Nu är även Falkenberg och Ljungskile med i toppen och snart får vi vända uppochner på tabellen för att få en bättre position. På tisdag är en måstemåstematch :-)

Eken//
Emra var ju avbytare sist mot GAIS. Fick till 18 minuters speltid med tilläggstiden...

Ståhl//
Räkneverket är en av de saker som är tillfälligt bortplockade för att inte sega ner för mkt. (inte alltid det hjälper) Ny server kan vara på ingående :-)
Örebro ÖSK-Kenneth
2005-05-16 11:24
Mackan//
Omröstningen talar ju sitt tydliga språk om vad fansen vill ha för mittbackar.
Det borde väl finnas nån anledning till att Fantomen valt Thomas före Jansson? Som t.ex. småskadad eller ur form?
Jag ser hellre Jansson från start och Thomas på bänken som en bra backup :-)
Örebro ÖSK-Kenneth
2005-05-16 11:46
Chipset//
Ja det kan ju vara en anledning förstås...
Inget ont om Thomas men nog börjar snabbheten försvinna en aning och på nåt vis litar jag mer på FreJa där bak.
För övrigt så används Gustaf Andersson på samma sätt i BoIS nu som i ÖSK med de fasta situationerna framåt :-)
Örebro Chipset
2005-05-16 11:49
Jag vill själv gärna se Jansson. Tycker inte hans huvudspel är mycket sämre.
Örebro Chipset
2005-05-16 11:39
ÖSK-Kenneth// Jag tror Walker tänker offensivt när han tar ut Thomas. Han vill gärna ha med honom just för hans utmärkta huvudspel på fasta situationer (Vilket ledde till mål senast!).
Forward ara
2005-05-15 00:22
Ludan /
Forumet är dött utan mig o min Kuhi snack :D ...

ska jag tända upp några :D ...
så att det blir lite liv för fan :D
Örebro Örebroaren
2005-05-15 17:55
Snurra upp Riddez? Det säger inte mycket. Han har sett ut som en vägkona från vägverket i de senaste matcherna. Men det är ju iallafall ett steg i rätt riktning för Walter.

Forza Sportklubben
Örebro Mittåt
2005-05-15 20:42
Larsen och framtiden.
Det är inte rätt läge att bli handlingsförlamad på grund av att Larsen saknas. Han spelar/håller max en säsong till och sedan gäller det för ÖSK att hur som helst kunna tänkta sig ett liv utan hans medverkan.
Örebro ÖSK-Kenneth
2005-05-15 21:06
Mittåt//
Hemma eller borta? Hittade inget på officiella så det är verkligen stort intresse för den cupen :-)

Hoppas Jon håller. Det är ju bra även för konkurrensen i laget :-)
Örebro bedårande barn av sin tid
2005-05-15 20:57
it sverje kan vem som hilst ta gold, dät kenns micket bra hair
Örebro ÖSKare i exil
2005-05-15 04:57
Lösningen är enkel. En klass anfallare, en stabil klippa som vi kan luta oss mot och bygga runt ett par år, en hemvändare, gärna en kumla son i stiligt skägg på senare år. Vilken dröm, vilken dröm.
Örebro ÖSK-Kenneth
2005-05-15 19:56
Jag tycker det är bra när det blir mål, vem som än gör dom och skjuta skott är ju för det mesta bra.
Statistik kan man vända o vri på till vilket håll man nu vill och det visar med en snabb översikt att många av dom som skjutit mindre än ÖSK har en bättre målprocent :-)
Örebro joth
2005-05-15 19:50
Jo men Anttonen har också gjort lika många mål som Kuhi från sin plats...

Tabellen inkluderar avslut utanför,på mål och i ställningen.
Örebro Örebro Sport-Grixx-Fuck SvFF
2005-05-15 18:31
Inte har jag sett några direkta kvalitéer hos Walter och visst har jag tyckt att tekniken han fått till under match mest sett ut som pojklagslir.

....men inte blir det bättre av att älta det.

Alla - (tränare,medspelare,motståndare,åskådare) har sett hans problem och det vettigaste man kan göra är att hoppas att han blir bättre.

Han är vår spelare under hyrestiden och vi vinner bara på att han hittar spelet. Vi får hoppas att det bara är underlag mm som trasslar till det och att han snart hittar "det".

Glädjande att han enligt joth är på väg åt rätt håll och inte tvärt om.
Örebro Eken
2005-05-15 18:39
Om Walter - tillsvidare ge Emra chansen som avbytare eller startman.
Om Emra och Walter är ungefär likvärdiga så ska självklart Emra ha plats i tuppen
Örebro Ståhl
2005-05-15 18:19
Föresten, vart har räknaren på forumet (antal inlägg) tagit vägen?
Örebro Ståhl
2005-05-15 18:17
AIK spelade oavgjort idag...
Örebro ÖSK-Kenneth
2005-05-15 20:09
joth//
Ställningen?

Ett exempel på som jag ser en felaktig statistik men tydligen ändå riktig:

Om X skjuter ett skott i ribban eller stolpen så räknas det inte som avslut på mål. Om X skjuter en meter utanför så hamnar det i samma statistik.
Om X skjuter stolpe in så hamnar det i avslut på mål trots att X träffade stolpen som inte ingår i avslut på mål.
Knepigt? :-)
Örebro snobben
2005-05-15 21:33
Den dagen Larsen lägger av får vi fans samla ihop pengar, starta ett eget spelarbolag och värva... Robert Mambo Mumba! Men det finns nog lite att ta av. Spelare som Klingberg, Walker, Bengtsson, Näfver och Lidén. Om bara en av dom kan blomma ut har vi en fin-fin ersättare.
Annons: