/fotboll/osk/forum/10097.aspx/fotboll/osk/forum/10097.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kenneth. (Walker? Nej tack!)
2005-08-05 14:30
joth//
Är ju lika bra att lägga ner ett av dagens inrutade program, läsa NA-sporten på fm.
Du kan väl skicka mig din tolkning av varje artikel som innehåller nåt med ÖSK så slipper jag göra en feltolkning enligt ditt sätt att tolka...
Örebro FoOn
2005-08-05 14:25
Jag tror inte att Rose-Marie Frebran eller någon annan person runt ÖSK tror att ekonomin står och faller med ett rabatthäfte. Precis som joth säger så "kan" det generera extra intäkter till föreningen. Marknadssidan hos ÖSK sitter väl inte och rullar tummarna utan de arbetar på att öka intäktssidan på olika sätt. Försäljning av reklamplats på bröstet är en del. Försäljning av "Älska ÖSK!"-band ett annat. Som supporter är jag innerligt stolt över att det finns sådana personer som Hans Melin som hjälper till med bl.a. försäljning av reklam på tröjorna. Fler av Hans behövs!
Örebro FoOn
2005-08-05 12:44
Alltid optimist!
Örebro Grixx
2005-08-05 12:44
Det som stört sponsorintäkterna är ju bristen på vinster. Hade vi plockat 3-poängare efter 3-poängare så hade vi varit populära.

...så enkel är sanningen och åt spelresultatet kan inte styrelsen gjort mycket.....inte med den strama budget som de måste hålla sig till.
Örebro FoOn
2005-08-05 12:35
Det är alldeles för mycket spekulerande, men får väl spä på debatten en aning själv. NA har en viss benägenhet att skriva ned ÖSK så snart det kommer en motgång. Hela detta år har kantats av domedagshistorier från NA. Kan det kanske vara så att även sponsorer läser NA? Troligtvis gör dom det och då finns det självklart dom som drar öronen åt sig. Att tala om ÖSK:s budget utan att ha insyn i densamma är både lekmannamässigt och rent korkat. Troligtvis har kommunens ekonomer granskat ÖSK:s budget innan man lånade ut pengar till ÖSK. Ingenting är gratis, inte ens för ÖSK. Att kommunen skänkt en massa pengar till ÖSK tror jag är helt felaktigt. Det är väl ingen hemlighet att kommunen tog ut Sveriges dyraste hyra av ÖSK, avseende Eyrav... Behrn Arena föregående år. Faktum är att hade arenan byggts klar och att ÖSK hade förfogat över de tidigare tilltänkta logerna, hade förra årets ekonomiska situation inte inträffat. Faktum är också att på grund av bland annat klimatet hos vårat näringsliv så är det svårt att bedriva elitverksamhet i Örebro, oavsett om man heter ÖSK, HC, eller något annat. Budgeten har väl inte spruckit ännu, eller? Året består väl fortfarande av 12 månader... Jag personligen hoppas i vilket fall som helst på bra väder, mycket publik och 3 friska poäng på söndag. Allsvenskan är långt borta men det återstår många poäng ännu att spela om.
Örebro Finliraren
2005-08-05 12:28
Nu har ÖSK ekonomiska problem igen...
Hur reagerar vi på det? Ja, inte blir det bättre av att vi här i spalten gnäller på varandra (i bästa Närke-stil) eller kastar fram olika mer eller mindre genomtänkta idéer. Det finns egentligen bara en sak att göra: Mobilisera massorna till matcherna! Då kommer det in mer pengar i kassakistan och våra lirare får ett kompakt stöd, som förhoppningsvis gör att de höjer sig över sina förmågor. Med mycket folk på hemmamatcherna blir vi fans en maktfaktor som gör att spelare och ledning får ett positivt tryck på sig.
// spacemac: Känner Frebran personligen. Det är inte henne det är fel på.
2005-08-05 12:23
joth//
Jo nog e jag de. Du får väl ta upp det med nejsägaren då :-)
Merparten av mitt inlägg som du svarade på från början innehöll ju annat oxå :-)
Örebro joth
2005-08-05 12:13
Kenneth//Sanning med modifikation... å andra sidan var det du som började prata om omtyckt. Jag tycker inte heller illa om någon som har motsatta åsikter... däremot gillar jag inte när folk vill diskutera en sak och jag har en annan åsikt och kan motivera varför jag tycker så vilket motparten inte kan/vill utan envisas med att bara säga nej. Ärume?

För övrigt hoppas jag på detta lag:
-------PeWe--------
PaHa-FrJA-ThAn-MaSa
PaAn-RiCo-FrNo-GeKy
-----JoLu-EmTh-----

Bänken:
SiNu
FrSa
JoRi
KrNä
PaMu
Malmö FF spacemac
2005-08-05 12:19
Jag förstår inte hur ni kan stå ut med Rose-Marie Frebran & Co. Det verkar ju vara allt annat än kompetenta, både sett till resultat och uttalanden.
Örebro Grixx
2005-08-05 11:56
Förstår inte rabbaldret!

Det är ju i princip samma sak som sagt tidigare.
När sponsorförsäljningen inte går spec bra så tär det på kapitaletet.

Budgeten var ju baserad på vissa inkomster och när en del av detta inte funkar så forlorar den i balans.

...och att redovisa exakta kontrakt till alla och envar finns det väl ingen klubb som gör. Varför ska man då ställa sådana exeptionella krav på ÖSK?
IFK Göteborg Oxi
2005-08-05 11:46
efter att ha läst "Ekonomiska bekymmer igen" börjar man ju undra om det inte är inom ledningen ni bör förstärka. Om folket där inte visste att man får in mindre pengar från sponsorer när man spelar i superettan jämfört med allsvenskan, så har dom inte mycket bakom skallen. Jag hoppas dock ni snart får ordning på era pengaproblem, så att ni åter kan ta steget upp till allsvenskan.
2005-08-05 11:19
joth//
En sanning med modifikation.
Kan inte hålla med dig om det. Jag tycker inte sämre om dig om du t.ex. säger att Walker är rätt man för ÖSK.

Sen finns det ju vissa här på forumet som av hänsyn till samarbete med ÖSK inte kan säga vad som helst längre, i varje fall inte speciellt negativa saker. (en teori)
Örebro joth
2005-08-05 11:12
Kenneth//Så är det väl alltid, man är aldrig omtyckt av dom med motsatta åsikter. ;-)
Örebro joth
2005-08-05 10:54
Kenneth// Inte tror jag att någon förbjuder någon att säga något. Dels beror det väl på olika uppfattningar om situationen, men en del väljer att uttala sig negativt utan att ange grunden till det negativa.

Visst är det väldigt enkelt för mig att säga att tex Zlatan inte platsar i Juventus startelva när jag inte behöver ange varför... förmodligen skulle jag aldrig säga så när jag inte ens har en aning om vilken spelstrategi dom har, hur han har tränat dom senaste träningarna, eller om han på något sätt själv har satt sig i en sådan situation där han inte förtjänar en plats i elvan.

Jag kan dock säga att baserat på det jag vet, han gjorde en bra säsong förra året, och därför bör ingå i startelvan. Då har jag alltså talat om vad jag vet och varför jag väljer min åsikt!

Det är alltså väldigt svårt att debattera med någon som bara har valt att säga nej...
2005-08-05 11:09
Klart att det inte finns nån skriven lag som förbjuder en att säga nåt negativt om ÖSK eller dess omgivning. I vilket fall som helst är man inte omtyckt, så kanske man kan kalla det för "oskriven"?
Örebro Mittåt
2005-08-05 11:16
Jag tycker att Pelle Blohm är ute i ogjort väder. Som vanligt är jag frestad att tillägga.

Anställningsvillkor är en privat angelägenhet mellan arbetsgivare och arbetstagare. Så är det i alla andra brancher, så varför skulle det inte även gälla inom fotbollen.

Och inte finns det någon anledning för en fotbollsklubb att redovisa villkoren i de spelaraffärer de gör heller. Inga "riktiga" företag redogör väl för detaljerna i de affärer de gör, så jag förstår inte varför Blohm tycker att fotbollsklubbarna skall göra detta.

Däremot, så vore det säkert på sin plats med någon slags offentlig kvartal- eller tertialrapport om hur det går för föreningen. Men dessa görs ju på en rätt så ackumulerad nivå utan alltför mycket detaljer om enskilda förhållanden.
2005-08-05 10:48
ÖrebroSK//
Ännu billigare kanske det blev med gemensam träning...
2005-08-05 10:46
Hlynur//
Ja :-) Följ länken...
Örebro Hlynur
2005-08-05 10:49
kenneth//

Tack! :-)
Örebro Hlynur
2005-08-05 10:43
kenneth//

Vet du om Pelle Blohms krönika i Nerikes allehanda finns på nätet någonstans?!
Örebro WhItE ZoMbIE
Synd att Ösk aldrig kommer bli talad om som "Stadens stolthet"förutom bland de mest inbitna fansen.
Örebro ÖrebroSK
Trodde aldrig jag skulle säga detta. Men mme har rätt! Hela Sverige skulle få upp ögonen om vi hade en tränare av det kvinnliga könet. Hammar och Sundhage, kan bli en bra och billig kombination :)
2005-08-05 10:37
Oavsett galla som spys eller inte så har jag flertalet gånger tidigare krävt öppenhet och korten på bordet från klubben för att undvika lik som springer ut ur garderoben.

Det är ett måste för att kunna göra en omstart och att klara av att börja om från början igen.

Pelle Blohm har som vanligt sina poänger i sin krönika "Öppenhet om pengar är värt så mycket mer" i dagens NA. Det behövs fler såna!

Att han inte är så omtyckt kan jag förstå då mentaliteten (i Närke?) övervägande mer eller mindre förbjuder dessa "Pellar" att säga nån sanning eller nåt negativt om ÖSK.
Undertecknad har även märkt av detta sedan han börjat skriva negativt om Walker.

Nej då är det tydligen bättre att måla upp en helt annan bild med guld och gröna skogar för att sen förvånat upptäcka att "det kanske inte var så".
Örebro mme
2005-08-05 10:06
Problemet med storsponsorerna är att de inte agerar lokat utan nationellt. I ett nationellt perspektiv är intresset runt ÖSK oerhört lågt. ÖSK behöver göra något som sätter fokus på klubben. Anställ Pia Sundhage som tränare så kommer publiciteten att bli enorm och möjligheten att attrahera en storsponsor torde öka dramatiskt. Om hon sedan duger som tränare låter jag vara osagt.
Örebro joth
2005-08-05 09:41
När det gäller näringslivet och sponsring så kan jag tänka mig att det kanske inte finns så mycket pengar att bidra med så här kommer återigen mitt förslag om ideel arbetskraft in. Flera av dom företag som är etablerade i Örebro har väl erfarna duktiga säljare... varför inte då låna ut lite av deras tid till att sälja ÖSK hos större företag?

En sak till... ÖSK kommer aldrig bli regionens lag så länge folk dyker upp och spyr galla över klubben direkt något negativt skrivs.
Örebro Pelle2-Avgå Walker.nu.omg
2005-08-05 08:59
Arx

Så sant, men det spelar ju i stort sett ingen roll hur mycket det står i klar text.

Dom flesta ÖSKare (på detta forum) antingen fattar dom inget eller så total vägrar dom att ta in det och försvarar ÖSK.

Säkert 95% utav dessa personer har fortfarande inte fattat hur allvarligt det är med ÖSK.

Tankegångarna har ju visserligen vänt hos en del på forumet från att ha varit att försvara ÖSK in i döden till att i dag kritisera ÖSK otroligt mycket.

Är väll det som kallas att vara konsekvent.
Nä det är det ju inte det är ju det som kallas för att följa strömmen.

: Förövrigt så platsar Gurra i ÖSK :
Örebro ÖSK-Sektion E
2005-08-05 08:57
Pelle 2 // Läget är som det är, dvs ganska dåligt, precis som du har diskuterat här på forumet vid ett flertal tillfällen. Frågan nu är ju vad som behöver göras samt hur och när det behöver göras och då tror jag inte att en inställnig att allt kommer gå åt helvete vad som än görs är rätt. Sen kan man såklart inte förneka, ljuga och smila sig till en bättre ekonomi heller.

Det är lite konstigt att budgeten är i så stor fara tycker jag. I NA diskuterades att en storsponsor skulle stoppa in en miljon. Denna miljon fanns i budgeten men har lyst med sin frånvaro. Å andra sidan är sju tröjor sålda separat och dessutom är publiksnittet ca 500 personer högre än budgeterat, per match. Om dessa 500 i snitt har betalt och gjort över med 100 kronor per match, och vi har nu spelat åtta hemmamatcher, har detta inbringat 400 000 över budget. Frågan är ju då vilka glädjekalkyler som är gjorda i övrigt?
Örebro Pelle2-Avgå Walker.nu.omg
2005-08-05 09:03
ÖSK-Sektion E

Det handlar inte bara om glädjekalkyl.

Utan det handlar fortfarande om oredovisade svarta hål.

Olagliga som lagliga vissa går nog inte att redovisa för då skulle det gå åt helvete för vissa som varit inblandade i ÖSK.

: Förövrigt så platsar Gurra i ÖSK :
Örebro ÖrebroSK
2005-08-05 08:45
Allt är så jävla fel! Man kan inte bara bli orolig för spelet utan måste bli orolig för ekonomin också. Det gör ont i mig när man läser om ÖSKs ekonomi. Jag önska jag hade eget företag som gick plus 500 miljoner. Jävlar vad jag skulle satsa.

Forza ÖSK
Örebro joth
2005-08-05 09:21
Ibland så måste man även sattsa för att uppnå resultat. Det får naturligtvis inte riskera klubbens existens! Att ÖSK räknade med att ÖSK skulle vara med och slås om dom Allsvenska platserna är dom inte ensamma om, och ärligt talat är vi fortfarande med.

Problemet som jag nämnt tidigare är att Örebro förmodligen inte har det klimatet när det gäller näringslivet för att bedriva en elitklubb, det är väldigt synd. Det borde faktiskt även finns intressen från företag i övriga delar av landet, som vill visa sig utåt. Även om ÖSK nu spelar i Superettan så får man mycket exponering för en förhållande dels liten summa pengar.

I Sverige är det inte många företag som inser värdet av att förknippas med idrott och då speciellt fotboll samt den exopnering man faktiskt får. Det känns även som att i Örebro(Sverige) så förväntar sig företagen så pass mycket igen för dom pengarna dom skyfflar in att säkert endast 50% av summan blir ren sponsring.

Min önskan är att en erfaren säljare(ÖSK marknadsavdelning, förlåt!) kunde hjälpa ÖSK med dom stora företagen nationellt, tex HM eller liknande.

Jag jobbar ideelt för ÖSK och kräver absolut ingenting tillbaka, varför ska då företag kräva mer än den exponering dom faktiskt får?

Pelle2// Jag kan tänka mig att styrelsen fortfarande städar upp efter gamla styrelsers synder...
Annons: