/fotboll/osk/forum/1008.aspx/fotboll/osk/forum/1008.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Ösk-groda
2015-05-04 15:57
Osvaldo

Jag minns inte alls varför de hade sånt system för uppflyttning att inte ens segraren gick upp
Ösk hade en bra anfallare då..... Paul Fishenden
Har för mig att han gick till Watford och gjorde massa mål där.....kanske någon annan som vet mer å bättre än jag
Örebro pemo
2015-05-04 15:56
Den matchen kommer jag i håg. Det regnade och var svinkallt. Men Mjällby behärskade underlaget bättre. Samt hade en Andersson ( tror jag ) som var bäst på plan. Bertil ???
Örebro ÖSK-Karl
2015-05-04 15:54
@ Ösk-groda:

Snacka om att man blivit glömsk, var bombis på att det blev 0-0 hemma, tur jag minns att det blev 0-1 borta ;)

1986 som ni skriver om, var väl då vi hade en vad vi tyckte soptränare i Stuart Baxter, han fick väl kicken? Samma sak med Benny Lennartsson, båda har ju klarat sig skapligt sedan ;) Flera kända tränare som varit i Örebro, men ingen som lyckats ge oss ett enda litet guld, ganska märkligt. Lär dröja till nästa chans när det numera handlar mest om ekonomiska muskler.
Örebro Osvaldo
2015-05-04 15:50
@ Ösk-groda:

Väldigt märkligt att seriesegrare inte flyttades upp automatiskt. En hel säsong säger betydligt mer än ett par kvalmatcher.
Örebro Ösk-groda
2015-05-04 15:45
ÖSK-Karl

Jag slog i ÖSK:s "lilla" svarta bok........1984 var det......fick stryk borta med 1-0 och hemma blev det pisk med 3-0

Det var inte kul !!
Örebro Osvaldo
2015-05-04 15:44
@Bempa no:10:

Var det inte en annan engelsman, Paul Clayton, som höll på att ställa till det sista matchen 1986? Någon idiotpassning? Om minnet inte sviker beskrevs han i matchprogrammet som en B -lagsspelare från Norwich.
Örebro ÖSK-Karl
2015-05-04 15:40
@TommyS:

Håller med, det var vidrigt spännande, men vilket år var det vi missade kvalet till AS mot tror det det var Mjällby. När vi hade Roy som tränare, sett över de båda matcherna borde vi gått upp.
Örebro TommyS
2015-05-04 13:51
@Bempa no:10:

Stort. Fick räkna om i huvudet innan jag blev övertygad om att det var 30 år sedan det var 1985. De där gastkramande minuterna efter slutsignalen hösten 1986 är kanske det mest nervösa jag varit i mitt liv.
Örebro Tusse Batong
2015-05-04 13:04
Förra året: Efter ÅFF hemma 25/4 och 3 2 1 på de sex första följde sedan 0 2 4 och 3-9 i målskillnad (jmf årets första sex: 0 2 4 och 4-13 i målskillnad). Det blev ännu värre i fjol. På därpå följande fem matcher: 0 3 2 och 6-10 i målskillnad. Tot omgång 7-17: 0 5 6 9-19. Ynka fem poäng på elva omgångar alltså. En vinst idag och vi når samma poängskörd på "bara" sju omgångar!
Örebro Arna-Tovic
2015-05-04 12:58
Brunet Hay Pino pajade väl lika många fönsterrutor som han spelade matcher (1) för ÖSK?
Örebro Hagge till landslaget
2015-05-04 10:52
Hoppas på denna elva idag!

Oscar
Hagge-Moberg-Eidur-Dajje
Yasin-Nordin-RÅP-Kalle
Pode-DG
Örebro pemo
2015-05-04 09:51
Lugn och stilla på detta forum. Skall vi ta det som ett tecken på resignation?
Tycker att matchen mot HIF var ett steg framåt, så det borde väl finnas något intresse för dagens match.

Vad hoppas vi på i dag då? KFF har väl samma problem som vi. Tre gjorda mål och fyra poäng på sex matcher är väl ett klart misslyckande för den klubben. Känns som 0-0 lång väg. Trots gräsplan.

Sen lär vi väl sakna Wikström i den här typen av match. Två st Elm som båda är över 190 och en massa inlägg från kanten. Hoppas verkligen att Axén väljer rätt målvakt i kväll.

Dessutom vill jag se Hagge och DB på backen igen. I så fall har vi 3/4-delar av förra årets backlinje tillbaka. Och det borde ge lite mer lugn och ro.

Vad tar vi med från torsdags? Nordin gjorde sin bästa match för säsongen. RÅP behövs med sin längd. DG kommer närmare ett mål, men framför allt oroar han motståndarförsvaret. Yasin stabil och Hagge visade att han vill starta och Eidur lugnare med Erik vid sin sida.

Frågetecken ? Logi , Nordmark och i viss mån Pode. Fast den sistnämnde verkar var på rätt väg. Finns det då bättre bänkspelare?
Ja, Kalle är bättre än Nordmark just nu. Om han nu inte är skadad? Om det sedan beror på att Nordmark spelar på fel plats vet jag inte.

Sen tror jag trots allt mer på Oscar. Visst, Rinne var väl inte dålig, men första målet tycker jag han är lite tveksam till. 1-2 däremot får Logi ta på sig. Eller egentligen, så var det ett dåligt uppspel som blev upprinnelsen till det målet. Men som försvarare får du inte lämna en sådan lucka vid stolpen.

Är allsvenskan på väg att delas redan? Vid ev vinst i kväll och att FFF och HBK får stryk, så är det ett gäng som ligger på samma låga poäng eller näst intill i botten.

Så, innan vi avrättar och kräver nya spelare/tränare kan vi ju påminna oss om förra årets inledning, med 12 matcher i rad utan seger. Så jag tror på ÖSK och tänker inte ge upp. MED ÖSK I VÅTT OCH TORRT.
Örebro Bempa no:10
2015-05-04 02:59
Haha kul att ni kommer ihåg Andy King han spelade i ÖSK 1985 och gjorde 11 st matcher för ÖSK dock gjorde han hela 4 st mål under sin tid bla 2 målsskytt mot Falun för nästan exakt 30 års sedan ( 28 Maj 1985 ) ,dock spelade han ihop med en ännu sämre engelsk man och han hette Paul Sugrue och han gjorde 10 st matcher för ÖSK och han gjorde också mål i samma match mot Falun dvs 1 mål och 1st mål totalt i ÖSKtröjan , som ÖSK vann med 3-0 . men tanke på vad han hette i efternamn översatt till svenska så stämmer det bra på honom för han sågs mest driva omkring på alla Örebros uteställen ständigt med en drink i handen tillsammans med lite sugrör och även hans landsman Andy King som också var ute också frekvent . För övrigt så var Stuart Baxter tränare då och vi kom på 4 e plats i dåvarande div 2 norra som det hette då.... Men det värsta året jag upplevt med ÖSK är året därpå dvs 1986 då vi höll på att åka ur div 2 norra men VSK räddade ett skott på mål linjen i den absolut sista sekunden av säsongen mot Enköping , spelarna låg kvar på planen och grät öppet och de hade kopplat radiosporten i högtalarna och följde matchen live , jag glömmer aldrig bröderna Ståhl som var helt knäckta och helt säkra på att ÖSK skulle bli ner skickade i div 3 och sedan glädjen att vi klarade på bättre målskillnad än vad Enköping och Sandviken hade , och året därpå anställde ÖSK Rolf Zetterlund och resten är historia som man brukar säga....Ja hur fasen kommer jag ihåg allt detta kan man fråga ja samma fråga brukar min sambo också fråga hehe
Örebro Tvetov Nato
2015-05-03 20:48
Stockholms-närkingar! Imorgon möter vi Kalmar, och jag svär på att DG kommer näta OCH att vi vinner, eller åtminstone kryssar. Var med oss andra närkingar på Retro för att fira när detta sker! Bord är bokade, adressen är bondegatan 25A, klockslaget är 19:00. Ta med dig nära och kära och kom så ses vi!!!
Benny Böckling
2015-05-03 20:24
Fina resultat idag också.
En vinst imorgon skulle verkligen göra tabellen ljusare.
Örebro Gentile
2015-05-03 19:54
@ Ösk-groda:

självklart! där satt den, Andy King såklart! minns med fasa även sköningar som Brunet Hay Pino och Norsken Christian Johnsen, den sistnämde kanske inte var så dålig men vart ju fotbollsinvalid tämligen omgående! även Valter Gigena är nog och nosar på en topp placering på "sämsta värvning"listan! vill minnas att försäljningen av Furuseht Olsen var hyfsat lyckad i andra änden?
Örebro Ösk-groda
2015-05-03 19:36
Gentile Det var inte Andy King som du far efter ????
Örebro Bäst när det gäller
2015-05-03 18:12
Gentile: Grahn finns absolut med på min topp-tio flopplista över tid om vi ser till valde for money. I andra änden skulle jag säga Gudjohnsen.
Örebro KalleTeodor
2015-05-03 10:07
Tack Benny! Efter ytterligare lite googling hittade jag till slut rätt.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Gentile
2015-05-03 10:06
@Bäst när det gäller:

T. GRAHN då han måste väl platsa på topp 10? samt den där lönnfeta Engelsmannen ! ( kommer inte ihåg hans namn?)
Benny Böckling
2015-05-03 10:04
@KalleTeodor:

SVT sänder.
Örebro KalleTeodor
2015-05-03 10:02
Kommer cup-finalen visas i SVT? Jag kommer inte kunna vara på plats i Götet. Har försökt att googla utan att hitta något säkert svar. Någon som vet?
Örebro Telle
2015-05-03 02:01
@Benny Böckling:

Det är nog ingen slump, tyvärr. Eftersom ÖSK har haft så pass dålig ekonomi i ett antal år nu, så har vi ofta "chansvärvat" spelare som andra klubbar inte har velat betala för pga spelarnas skadehistorik.
Haddad hade knappast gått till ÖSK annars, och IFK Göteborg hade definitivt inte släppt Atashkadeh om han inte varit så skadebenägen. Det samma gäller ju indirekt även för Crespo, som aldrig riktigt fick chansen i AIK då han var skadad stora delar av hans senaste sejour där.

I Haddads och Atashkadehs fall var det ju dessutom flera andra olyckliga faktorer som samverkade:

* Vi hade en tränare som helt saknade tålamod och fingertoppskänsla (och för den delen även vanligt sunt förnuft) nog att låta spelarna vila ikapp när de var skadade eller sjuka.

* Sportchefen, sportgruppen, och inte minst styrelsen (som tyvärr även fattade de sportsliga besluten) valde att satsa på två lika skadedrabbade anfallare samtidigt, och backade för säkerhets skull upp dem båda med Robin Staaf, som var precis lika skadebenägen. (Och visst, varför inte, när man ändå fattar två dåliga beslut, varför inte fatta ett tredje och göra ett hat trick istället...?)

* Upplägget med den dåvarande fys-tränaren etc verkar varken ha varit särskilt proffsigt eller ha beslutats på saklig grund.

* Det dåvarande konstgräset hjälpte knappast till heller, det var ju ett stort antal spelare som både hade problem och klagade på det öppet.

Upplägget nu, med Alex, Axel, Jimmy Högberg etc, verkar fungera oerhört mycket bättre, vilket känns väldigt skönt, även om förstås ekonomin fortfarande lider av besluten som togs då.
Benny Böckling
2015-05-02 23:27
Ataskadeh gjorde mål för ÖIS idag. Skadefri alltså va det verkar...
Märklig tradition vi har att våra anfallsspetsar är så förbannat skadebenägna.
Haddad, Ataskadeh, Crespo bara på senare år.
Örebro Bäst när det gäller
2015-05-02 22:27
Vad är det bästa och sämsta med detta forum? Jo att oavsett om man inte läst något på ett dygn så vet man att diskussionen som startade fem minuter efter slutsignalen i den senaste matchen är alltjämt pågående så länge en ny match inte påbörjats! Nu låter det: Logi är sämst, Eidur är inte mycket bättre, Nordin är egentligen rätt slö och Hagge kan man i alla fall lita på! För två omgångar sen var Alec och Nkili sämst av alla. Poängen min är att många här skulle må bra av att tona ner lite. Ingen är bäst i Europa efter tre- fyra bra matcher, lika lite som Logi är sämst i ÖSK:s historia efter tre-fyra mindre bra matcher. Vi kan kalla det Lex Pode. Dvs. Pode var vare sig sämst i ÖSK:s historia i maj 2014 och inte heller topp 5 efter hösten 2014. Jag säger istället så här, kritisera gärna och såga efter säsong om man så önskar. - Rinne och Jansson är en fröjd att ha som valmöjligheter. - Eidur och Moberg är ett bra mittbackspar om de får spela ihop sig! - Nordin och RÅP är gott & blandat! - Crespo är sylvass när han spelar Och där har vi en grym centrallinje när allt ska summeras. Lägg till att vi har mer att hämta i Dajje, Yasin, DG och Pode bara de hamnar i stimmet! Hagge, Wiktorsson, Nkili, Nordmark och Holmberg som vassa komplementspelare gör att jag känner tillförsikt! Men, hela lagets försvarsspel är under all kritik liksom att Logi, Nordmark och Seaton måste visa betydligt mer och så klart även Pode! Inget tu tal om det! Men som sagt, ingen av dagens ÖSK:are är ens i närhet av en topp-tio placering på den historiska flopp-listan så om en del kunde nyansera sig en aning så vore det fint för alla parter! /Mellanmjölken har talat!
Saviour
2015-05-02 17:45
"Vi" är ÖSK ?
Örebro Center
2015-05-02 17:07
"Menar bara att Eidur har fått kritik så det räcker, när han sedan faktiskt gör en bra match så behöver man inte leta fel bara för att." Fast du har ju ingen aning om jag letar fel bara för att hitta fel. Och vill man verkligen hitta "fel" så är det mycket enkelt. Domaren t ex var riktig dålig överlag. Bara att tacka för straffen. Passningsspelet som verkligen svajar emellanåt, bortkastade kontringslägen pga av kladd och konstiga beslut med tempoförlust, usla hörnor och frisparkar, försvarsspelets ängsliga spel och lagets brist på att tro på sig själva just nu. Det var Hammarby som gick för seger på slutet, i vår egen hemmaborg. Jag skulle kunna göra en lång lista av "fel" om det bara vore det jag vore ute efter (jag gjorde tydligen just en). Men jag brukar välja att lyfta fram ett par punkter med förbättringspotential efter varje match så som jag som läktarexpert upplever dem. Men naturligtvis även positiva saker. Jag vidhåller att Eidur var passiv vid målet. Titta igen. Men håller med om att den grundläggande markeringen är det Logi som missar då han stirrar boll. Jag får för mycket Wowoah-vibbar av Logi i själva försvarsspelet. Däremot hade Wowoah bra bollkontroll som skall tillskrivas honom. "Att be folk hålla käften m.m kan ja tycka inte hör hemma i detta forum heller. Men folk får som du säger, tycka och tänkte som de vill." Precis - Det var det jag uttryckte. Pudelns kärna. Du får ha vilka åsikter som helst utom åsikten att andra inte får ha en åsikt. Nu lägger jag ned denna tråd från min sida.
Örebro Lekiller
2015-05-02 14:03
[QUOTE=Örebro Center]Ja du svarade så i första inlägget vilket jag respekterar. Men sedan börjar du uttrycka att man i princip inte får uttala sig om enskilda situationer om de är negativa. Som om jag letar negativa saker för sin egen skull vilket jag inte gör. Du börjar uttrycka att du ogillar människor som gör så vilket jag inte tycker hör till saken i detta forum. Jag ger mig aldrig på spelare och tränare som person utan håller mig alltid strikt till spelarinsatser överlag eller i enskilda situationer. Skulle aldrig falla mig in och kalla t ex Axen olika uttryck som en viss skribent nyligen gjorde. Sen har jag långt ifrån alltid rätt, det vet jag, men då kan man bemöta det istället för att försöka skriva på ett sätt som skall kväva sådana åsikter från min sida. Det är det jag irriterar mig på. Sen om jag är mer negativ än positiv över lag och en gnällgubbe måhända. Men det har inte varit särskilt mycket att jubla över denna start även om jag försökt se vissa positiva saker och skrivit dem. Ps - Ja det finns fler "situationer" att gnälla på, t ex Moberg, än de jag tog upp. Och de förtjänas att nämnas så klart i situationen också så klart. Men reagerade på det jag reagerade på. [/QUOTE] Bra så. Menar bara att Eidur har fått kritik så det räcker, när han sedan faktiskt gör en bra match så behöver man inte leta fel bara för att. Att be folk hålla käften m.m kan ja tycka inte hör hemma i detta forum heller. Men folk får som du säger, tycka och tänkte som de vill. ...........................................................................
Örebro Center
2015-05-02 13:46
@Lekiller:
Du svarade sakligt i första inlägget vilket jag respekterar. Men sedan börjar du uttrycka att man i princip inte får uttala sig om enskilda situationer om de är negativa. Som om jag letar negativa saker för sin egen skull vilket jag inte gör. Du börjar uttrycka att du ogillar människor som gör så (vilket i sin kontext innebär att du ogillade mitt inlägg) vilket jag inte tycker hör till saken i detta forum och att spelare minsann skall riskera livet för att vi skall vara nöjda. Din sensmoral är att jag skall inte skriva det jag skrev. Jag ger mig aldrig på spelare och tränare som person utan håller mig alltid strikt till spelarinsatser överlag eller i enskilda situationer. Skulle aldrig falla mig in och kalla t ex Axen olika uttryck som en viss skribent nyligen gjorde. Sen har jag långt ifrån alltid rätt, det vet jag, men då kan man bemöta det istället för att försöka skriva på ett sätt som skall kväva sådana åsikter från min sida. Det är det jag irriterar mig på. Sen om jag är mer negativ än positiv över lag och en gnällgubbe måhända. Men det har inte varit särskilt mycket att jubla över denna start även om jag försökt se vissa positiva saker och skrivit dem. Ps - Ja det finns fler "situationer" att gnälla på, t ex Logi, än de jag tog upp. Och de förtjänas att nämnas så i situationen också så klart. Men reagerade på det jag reagerade på.
Örebro Lekiller
2015-05-02 13:37
[QUOTE=Örebro Center]Du får ogilla vem du vill och det skiter jag fullständigt i. Ser jag något jag är nöjd med skriver jag det och vice versa. Jag har min rätt att uttrycka denna åsikt utan att du skall raljera över det. Gillar du inte det så bemöt sakligt eller scrolla förbi mina inlägg och håll käften. Fotboll är en åsiktssport och jag har alltid varit intresserad av detaljer och det tänker jag fortsätta med. [/QUOTE] ojdå, hårda ord. hehe Bemöta sakligt? Jag frågade ju vad han skulle ha gjort annorlunda eller hur? Undrade ju sedan varför inte även Moberg får sig en släng av kritiken då han ju ser ut att vara mer eller mindre fastfrusen vid marken. Om du får ha din åsikt så får ju jag ha min. Jag kommer fortsätta bli trött på människor som bara måste leta fel,just här i Örebro verkar det svämma över av sådana. Du verkar tyvärr bara vara en i mängden. Sen om du tar åt dig för att jag tycker det så är det ditt problem.
Annons: