/fotboll/osk/forum/10055.aspx/fotboll/osk/forum/10055.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Arx
2005-08-17 10:18
Har varit ganska tyst ett tag, men kan inte låta bli att höja ett varningens finger. Man är ju ändå närking! ;-)

Visst känns allt bättre just nu. ÖSK har vunnit sex av de sju senaste och är formstarkast av alla. Men i ärlighetens namn: hur har det egentligen sett ut?

Tre av segrarna har kommit mot lag i den absoluta botten, två av dem dessutom på hemmaplan. En har varit mot ett mittenlag och en mot ett topplag (LSK), men båda de segrarna har tagits på hemmaplan. Endast en seger har varit mot ett topplag på bortaplan (BP).

Dessutom: ÖSK har vunnit med uddamålet i samtliga matcher utom en. Och inte ens då var det frågan om någon utskåpning, 3-1-målet mot VF kom ju på slutet, dessutom när de hade tio man på planen.

Vart vill jag då komma med det här surgnället?

Jo, än så länge är det svårt att avgöra om ÖSK verkligen är bättre eller om laget bara fått tillbaka en rimlig nivå av tur/flyt. Givetvis har framgångarna bättrat på självförtroendet och därmed också spelet som stundtals sett riktigt bra ut.

Men förlusten mot Boden visar ändå hur lätt det är att falla tillbaka i vårens synder. Många gånger i våras öppnade ÖSK starkt för att sedan tappa allt. Kan vi vara säkra på att det inte händer igen? Jag undrar det.

Svårare prov väntar och snart är det dags för ÖSK att bekänna färg. Frågan är hur laget klarar av det.

Givetvis hoppas jag att de gör det. Men det hade känts bättre om man hade tvålat till bottenlagen med typ 3-0 istället för att få kämpa hårt för tre nödvändiga poäng. Ett lag som ÖSK ska kunna ta fler "lätta" segrar som den mot Boden i första omgången.

Å andra sidan: ÖSK har varit i princip oslagbara på hemmaplan. Och ser man till spelprogrammet för resten av säsongen har ÖSK flera av de svåraste motståndarna hemma: Öster, Norrköping, BP och Trelleborg, medan bortamatcherna med några få undantag är mot lag på den nedre halvan(svåra bortamatcher: AIK och Gais, i viss mån Ljungskile, men jag tror inte att de håller ända fram till sista omgången).

Därför gäller det att skärpa till sig på bortaplan. "Enklare" matcher som mot FFF (förlåt alla hallänningar, men på papperet ska ÖSK slå er i åtta fall av tio) innebär också poäng som absolut måste tas. ÖSK har inte längre råd att schabbla bort en enda poäng mot sämre lag. Så inga fler Boden, tack!

Men om ÖSK bara håller tror jag att laget når ända fram, inte bara till kvalplatsen, utan också till andraplatsen. Inget lag bakom AIK kommer att gå fram som en ångvält under hösten, både Öster, Gais, LSK, BP och de andra kommer att tappa många poäng.

Därför finns alla chanser för ett disciplinerat ÖSK. Kanske tack vare en räddande Angel på mitten?
Örebro ÖSK tattoo
2005-08-17 08:53
Blått ett lag//
Hur är det själv, biter ni ihop nu eller kommer fler poängtapp mot lag som assyriska?
Lycka till i cupen
AIK Solnas Stolthet
2005-08-17 08:51
Jappel// Nä du har rätt men vi är juh inte bara Solnas Stolthet utan Sveriges Stolthet oxå..=)...hoppas att ni kan komma upp i allsvenskan med oss..=)
Örebro jappel
2005-08-17 08:05
Solnas Stolthet//
Inte svårt att vara solnas stolthet, det finns väl inget mer än råsunda och AIK i Solna.
Pengar är inget som ÖSK kan gödsla med, fast denna värvning kan kanske locka ett par hundra extra per match..
Örebro jappel
2005-08-17 07:58
# brorzan//
Låter som att det var riktigt turligt att vi lyckades signa Angel då. Härligt. Han är ung och lovande med meriter från högstaligan. Ska blir riktigt intressant att se vad han kan åstadkomma.
Örebro jappel
2005-08-17 07:56
DaSa//
Till nästa år blir det helt ok med ny taktik. Synd bara att vi inte kunde få öva in det i år i SE, det måste annars vara en perfekt övningsliga.
Örebro jappel
2005-08-17 07:55
Oddis//
Precis. Så masa dig ner till arenan och beskåda lite bolltrillande och trollande från ÖSK:s lirare, jag förstår att du saknat mötet med oss iår :-)
Örebro Tomten (ÖSK laddar med ÖSK-mål!)
2005-08-17 02:16
Solnas Stolthet // det är väl spelarbolaget som betalar?
Och Kuhis lön lär väl boden stå för nu?
Örebro micro_42
2005-08-17 00:17
Jag såg träningen idag Larsen klev av bollspelet med känningar i höger fot knäet verkade det inte vara nån fara med, efter ca: 10 min
Dessutom försvann Westman med lårkaka efter ca: 19 min
Örebro # brorzan
2005-08-17 00:02
ÖSK fortsätter att värva spelare med hjälp av spelarfruarna:

Först sa hon tvärt nej när en israelisk klubb ville ha Carreño till Mellanöstern.
Sverige lät bättre och tryggare för henne och den tvåårige sonen Luckas.
Dessutom hade Karina, som jobbar för en tv-kanal i Chile en annan plan.
Under tiden i Örebro är det tänkt att hon ska producera en dokumäntär om det nordeuropeiska landet.
AIK Solnas Stolthet
2005-08-16 23:46
Jag undrar hur ÖSK kan värva spelare trots sin usla ekonomi..har ni agenter som giver pengar eller?..

Lycka till
Länktips: www.aik.se
Örebro go_osk
2005-08-16 23:41
Oddis//
Stämmer bra det och du är välkommen att stå med kubanerna!

Mossberg//
Den läsningen satt inte helt fel! :-)
Örebro Mossberg
2005-08-16 23:35
Jag har roat mig med att göra en tabell över de sju senaste omgångarna... En angenäm läsning! :-)

1. ÖSK 11-5 18p
2. Öster 13-9 16p
3. AIK 11-5 14p
4. Väsby 9-9 12p
5. Mjällby 13-11 10p
6. BP 12-11 10
7. IFK N 8-7 10p
8. Boden 6-9 10p
9. ÅFF 8-8 9p
10. VF 9-11 9p
11. Degen 7-9 9p
12. Ljungsk 8-8 8p
13. Gais 9-11 8p
14. Trelle 7-10 7p
15. VSK 9-13 6p
16. Falkenb 6-10 4p

Att notera: 1) Om tabellen gjorts för de fem senaste omgångarna hamnar Gais typ sist... Bara två poäng har de skrapat ihop på fem matcher... 2) Öster är starka... Sett till nuvarande tabelläge och och om lagens form förblir någotsånär stabila bör topp tre bli: 1. AIK, 2. Öster, 3 ÖSK..... Gais hamnar i mitten...
IFK Göteborg Oddis
2005-08-16 23:33
möter Gais örebro nästa match?
Örebro # brorzan
2005-08-16 22:40
Bandoo //

Usch ja! jag bjuder alla på Behrn Arena på öl nästa hemmamatch. Eller förresten, det fanns juh ingen pub nej...
Örebro Ösk-Power
2005-08-16 22:32
fanthomas // Du kan väl adda mig på msn så jag kan få låten=). Jag skickar ett privat meddelande till dig med adress..
Örebro DaSa
2005-08-16 21:40
jappel//

Det kanske är dumt att byta taktik nu, men samtidigt har det inte vårat spel fungerat jättebra utan Larsen. Men till nästa säsong vore det kul att testa på.
Örebro Eken
2005-08-16 21:35
Om Angel är med på söndag får man börja fundera på en tripp till Sveriges framsida
Örebro bandoo
2005-08-16 21:26
//ÖSK-KubaStröm

Enligt uppgift var Larsen med på träningen idag så antagligen har vaden blivit bättre. Men troligtvis behöver han nog mer tid att få upp flåset när han väl är helt frisk. Personligen tror jag att Angel hinner bli spelklar och är ett troligare alternativ på bänken än Larsen.
ÖSK-KubaStröm
2005-08-16 21:24
Vi ska absolut inte börja att ändra taktik nu , när det ändå går bra resultat mässigt !

Kan Larsen vara med på bänken på söndag eller ?
Örebro bandoo
2005-08-16 21:20
# brorzan

Ojoj! , du måste ha blivit snuskigt rik på dina sekunder i rampljuset :)
Örebro Perkan - Hejdå Walker!
2005-08-16 20:39
ÖSK behärskar aldrig något annat spel än det defensiva. ÖSK är dömt att alltid spela deffotboll!
Örebro Puyol
2005-08-16 20:39
Någon som vet ifall man kan ändra sitt tips inför Gais-Ösk matchen? Jag råkade nämligen tippa fel, självklart skulle det vara GAIS-ÖSK 0-1.
Örebro Puyol
2005-08-16 20:36
DaSa: När laget inte ens behärskar att spela 4-4-2 med diamant, så känns det onekligen dumt att börja spela 4-2-3-1(som jag är tveksam till om laget behärskar) mitt under säsongen. Men kanske till nästa säsong?
Örebro # brorzan
2005-08-16 20:32
Titta på videon, spela fram till 8.49 och leta efter två välkända namn! ;o)
Örebro # brorzan
2005-08-16 20:28
Kenneth //

Se det som en chans att läsa en god bok i stillhet istället. ;o)
Örebro Kenneth. (Walker? Nej tack!)
2005-08-16 20:15
# brorzan//
Den var bra :-)

Läser, jo det brukar jag göra men igår kom jag inte åt nätet innan klockan var närmare två på natten efter ca 8 timmars avbrott, tack vare eller på grund av Comhem :-(

Chipset//
Nu får du ta Visby Gute och Roma som exempel, din gotlänning. :-))
Örebro Chipset
2005-08-16 19:45
Om jag spelade i exempelvis IFK Örebro, ÖSK söder eller någon annan lokal klubb och gjorde en "Erkan Saglik" så skulle jag med största sannolikhet aldrig mer få spela för den klubben jag då representerade. Förmodligen hade jag också blivit åtalad med dryga böter som följd, möjligtvis kunde jag också fått ett kortare fängelsestraff. Det är konstigt, men känns det inte som att man tolererar mer på högre nivåer där spelarna har betalt?

Jag kräver avstängning för resten av säsongen, minst!
Örebro # brorzan
2005-08-16 19:25
Jappel & Kenneth //

Tack för att ni läser! ;o)

Angående att vänta på Kenneth innan vi börjar så är vi inte som Örgryte. Ni har väl hört den där ett Örgryte-fan ringer och frågar när matchen ska börja, och de svarar med att fråga när han kan komma. ;o)
Örebro Eken
2005-08-16 18:43
Mackan//
Vad tror Du om Carreño redan på söndag mot GAIS? Mittfälltet sviktade betänkligt i början av andra halvlek mot ÅFF
Annons: